Handicapul școlii românești la integrarea copiilor cu dizabilități. Cazul lui Ștefan din Ferentari

Publicat: 20 04. 2013, 11:49
Actualizat: 21 10. 2014, 21:06

Să ai un copil cu dizabilități fizice în România poate deveni un adevărat calvar pentru părinții care vor ca acesta să meargă la o școală normală. Chiar dacă România a adoptat toată legislația europeană cu privire la protecția copilului și a persoanelor cu dizabilități și s-a angajat să asigure toate facilitățile pentru persoanele cu handiap, acest lucru nu se întâmplă în realitate, iar școlile nu fac nici ele excepție.

Cazul lui Ștefan, elev în clasa VI-a  la Școala Nr. 131 din Ferentari, e cunoscut de la profesori și până la inspectorii școlari din Capitală. De mai bine de două săptămâni, Ștef, cum îi zice toată lumea, nu mai vine la școală.

Pentru că suferă de tetrapareză spastică, băiatul nu  poate merge singur la școală. E ajutat constant de mama lui, care a făcut toate demersurile pentru construirea unei căi speciale de acces în școală pentru copil.

În urmă cu mai bine de două săptămâni, pe 3 aprilie, s-a întâmplat un incident la școală, în urma căruia mama a fost chemată la Poliție.

Profesorii care au chemat Poliția spun că mama ar fi apostrofat-o pe una dintre eleve, pentru că fata ar fi lipit gumă de mestecat de ghipsul lui Ștefan. Femeia spune că polițiștii au bruscat-o și ar fi suferit o pareză de  plex brasial la mâna stângă. De atunci, conducerea școlii i-a interzis mamei să mai vină la școală, iar copilul a rămas acasă.

În acest moment, Ștefan riscă să piardă anul dacă nu se întoarce la școală și nu urmează cusurile în continuare.

MEDIAFAX FOTO// OCTAV GANEA: Ștefan stă în prima bancă într-un pupitru special

„Nu pot să-l duc la școală și să-l las acolo, pentru că el nu se mai poate mișca toată ziua”, spune Luminița Stoian, mama lui Ștefan. Femeia susține că a făcut tot posibilul să doteze școala corespunzător astfel încât copilul să poată să fie pe cât de independent posibil.

„Pentru fiecare lucru a trebuit să fac hârtii, a trebuit să mă lupt cu toată lumea pentru rampă, pentru bancă. Și astăzi tot avem probleme. Profesorii nu-l lasă să iasă din bancă de frică să nu se întâmple ceva cu el, dar el are nevoie să facă mișcare pentru că altfel rămâne anchilozat. Medicii i-au recomandat ca la fiecare oră să se miște, însă dacă eu nu sunt lângă el nu are cum să facă asta”, mai spune Luminița Stoian.

Mama lui Ștef susține că directorul și profesorii nu înțeleg că băiatul are permanent nevoie de cineva lângă el. În timpul orelor, copilul trebuie ținut ridicat, motiv pentru care mama trebuie să stea lângă el. Ea spune că este însoțitorul și asistentul persoanal al băiatului.

O altă problemă este și că poarta de acces la rampa special construită în spatele școlii pentru Ștefan ar fi fost închisă cu zăvorul.

MEDIAFAX FOTO: OCTAV GANEA// Ștefan folosea o rampă de acces special construită

Directorul școlii: Multe confilicte între elevi și mama lui Ștef

Contactat de gândul, directorul Școlii Nr. 131 Dorin Zăpadă susține că poarta nu a fost închisă, ci este zăvorâtă numai sâmbăta și duminica și noaptea. „Nu avem pază la școală și trebuie să închidem porțile”, a spus directorul. Acesta arată că părintele nu mai poate asista la ore pentru că deranjează și intervine în timpul cursurilor.

„Am vorbit cu managerul de caz al copilului și mi-a spus că mama condiționează de ea prezența copilului la ore. Or, regulamentul școlar este foarte strict în privința asta. Dacă ar veni cu hârtia că ea este însoțitorul personal al copilului aș putea să-mi conving colegii să o accepte la ore. Dar nemulțumirea este foarte mare în rândul părinților. Până acum, au avut loc mai multe conflicte între elevi  și doamna Stoian, care intervine la ore”, spune directorul.

La rândul ei, doamna Stoian spune că, de fapt, toate problemele de la școală  au apărut după ce ea a dat în judecată și școala, și pe director pentru că nu asigură condițiile cerute de lege pentru copil.

„În fiecare zi, Ștefan face câteva ore de mișcare acasă. Cât a învățat de dimineață la ciclul primar, făcea exerciții cu un kinetoterapeut,  după-amiaza, când se întorcea de la școală. Dar de când a început să învețe după-amiaza, nu mai vine nimeni dimineața, atunci când el este liber. De aceea, el trebuie să facă mișcare în timpul orelor”, spune mama.

Din 3 aprilie, când a avut loc conflictul și profesorii au chemat Poliția, copilul stă acasă și toată lumea ridică din umeri.

„Noi i-am propus școlarizarea acasă, dar doamna Stoian a refuzat”, a spus directorul, care susține că  asistenta medicală a școlii  intra la clasă să se asigure că băiatul a băut apă sau și-a mâncat sandvișul.

Cu toate acestea Ștefan a ajuns în noiembrie 2012 la spital după ce a fost lăsat în scaun o zi întreagă fără să mănânce sau să bea apă. Mama povestește că atunci când a fost un incendiu în clădire toți copiii au fugit și copilul a rămas în clasă.

MEDIAFAX FOTO: OCTAV GANEA// Ștefan face în fiecare zi exerciții pentru a se putea mișca

„Pentru mine, cel mai comod era să-mi dau demisia și să mă transfer în altă parte și să scap”

Profesorii spun că ei nu știu cum să procedeze cu copilul, de frică să nu i se întâmple ceva. „Nu există o școală care să ne pregătească pentru așa ceva. Nu știm exact ce ar trebui să facem. Nu știm dacă e bine, dacă e suficient”, spune profesoara de geografie.

Directorul susține că a cerut mamei să aducă un act medical prin care să se explice cum trebuie protejat copilul. Dorin Zăpadă arată că mama nu mai este lăsată la ore din cauză că profesorii se plâng că intervine în oră.

„Pentru mine, cel mai comod era să-mi dau demisia și să mă transfer în altă parte și să scap, dar n-am vrut să scap. Directorul unei școli devine o victimă colaterală a situației de fapt din Romania. Legislatia cu privire la drepturile copiilor și legislația cu privire la persoanele cu handicap sunt copiate după alte legislații. În România nu s-a făcut aproape nimic pentru aceste persoane. Școlile nu sunt pregătite”, recunoaștre directorul.

Inspectorii școlari spun că știu situația. „Este același caz cu același copil, cu aceeași mamă care creează probleme, care trimite reclamații la toate instituțiile și mai are puțin și îl bagă în spital pe directorul ala”, afirmă Marian Banu, inspector de la București, care recunoaște că școlile sunt prea puțin pregătite pentru a-i primit pe copiii cu dizabilități.

Inspectorul general, Constantin Trăistaru, vine cu soluția educației la domiciliu. „Nu e nevoie să se chinuie la școală. În situații ca acestea există posibilitatea ca elevul să aibă parte de școlarizare la domiciliu”, spune inspectorul.

Medicii care îl au în grijă pe Ștef spun că, dacă intelectul este normal, atunci copilul are dreptul să meargă la școală normală.

 „Profesorii au primit inclusiv documente medicale din Germania, unde copilul a fost operat. Ei vor  însă documente prin care să arate că el nu poate să fie susținut într-un mediu normal de școală pentru că școala nu îi oferă condiții. Pe de altă parte, mama vrea să ajungă la un nivel destul de ridicat cu tot ce înseamnă adaptarea mediului pentru copil”, spune Rodica Bulf, medic la Spitalul Marie Curie din Capitală care are griă de Ștef.

În școala 131 nu există vreun infirmier, ci numai asistenta medicală, motiv pentru care mama lui Ștef vine în permenență să aibă grijă de fiul ei.

Legislația arată că pentru copiii cu nevoi speciale în sistemul de învățământ special și special integrat, statul poate asigura un infirmier la 30 de elevi în școlile cu internat și un infirmier la 50 de elevi pentru celelalte unități.

Potrivit datelor de la Ministerul Educației,  în România, există 2.500 de școli de masă  care integrează un număr de 16.504 copiii cu dizabilități fizice.

MEDIAFAX FOTO: OCTAV GANEA// Mama lui Ștefan îl ajută în fiecare zi să-și facă exercițiile

CÂTE ȘCOLI DE MASĂ PRIMESC COPIII CU NEVOI SPECIALE ÎN ROMÂNIA