Autostrada Transilvania: Reziliere cu probleme. Straco solicită Companiei de Drumuri daune de peste 461 milioane de lei

Publicat: 31 03. 2021, 18:19
Actualizat: 06 04. 2021, 14:13

Reziliere cu probleme. Firma românească Straco, îndepărtată la începutul lunii de pe tronsonul Chețani-Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania, solicită Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) daune în valoarede 461 milioane de lei, se arată într-un document trimis de constructor către CNAIR, scrie Digi24.

Reziliere cu probleme

Notificarea trimisă Straco vine după ce Tribunalul București a admis contestația depusă de companie, în legătură cu rezilierea contractului de 280 de milioane de lei pentru construirea celor circa 16 kilometri din A3.

Hotărârea instanței a fost atacată de CNAIR la Curtea de Apel București. Contractul a fost reziliat de CNAIR pe 11 martie, după ce ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunța că progresul în ultimele cinci luni a fost de doar 1%.

Potrivit sursei citate, Straco acuză Compania de Drumuri că nu și-a îndeplinit obligațiile care îi reveneau și că a refuzat încă din 2019 să recunoască firma Restra Construct SRL drept subantreprenor, împiedicând astfel ducerea la bun sfârșit a contractului.

„Prin neaprobarea Restra Construct SRL restrângeți nejustificat, netemeinic și nelegal, capacitatea Straco de a executa lucrarea”, scrie în document.

„Prin obținerea de către Restra a calității de subantreprenor acesta va putea susține Straco în mod definitiv în executarea contractului, atât pe chestiunea de execuție, dar și pe chestiunea asigurării garanției de bună execuție în temeiul contractului și prelungirea duratei de existență a acesteia”, mai apare în notificarea trimisă de constructor Companiei de Drumuri.

Poziția și argumentele CNAIR

CNAIR a repetat de trei ori motivul că cei de la Restra nu îndeplineau condițiile pentru a fi subantreprenori. Reprezentanții Straco spun că tot CNAIR a aprobat transformarea unei alte firme din prestator de servicii în subcontractor atunci când a avut nevoie de muncitorii și utiliajele sale pentru a finaliza anul trecut nodul Chețani, fără de care nu ar fi putut fi deschis în septembrie anul trecut traficul pe locul adiacent, de 18 kilometri dintre Iernut și Chețani.

Calculul daunelor realizat de Straco

– 41,8 milioane lei – contravaloarea revendicărilor formulate către CNAIR

– 24,86 milioane lei +penalități – contravaloarea prejudiciului produs prin executarea garanțiilor

– dauna produsă prin falimentul societății pe care o estimează la circa 129,86 milioane lei.
În total, Straco cere daune de 461.534.130 lei Companiei de Drumuri, la care adaugă actualizări de prețuri, penalități și TVA.

– contravaloarea beneficiului nerealizat: 183 milioane lei proiect Ogra (tronsonul Chețani-Câmpia Turzii. CNAIR plătise până la data rezilierii 42% din valoarea contractului de circa 280 mil. lei. Fără TVA, n. red), 82 milioane lei proiect Pasaj Domnești (aici Straco este antreprenor general, dar lucrările le fac subcontractori și, potrivit CNAIR, avansează bine, putând chiar fi gata până la finalul anului viitor, n.red) – adică valoarea contractelor până la finalul acestora.

Contract inițiat în 2016, ajuns în 2021 la 37,86%

CNAIR a anunțat pe 11 martie rezilierea contractului cu firma Straco pentru realizarea a 15,69 kilometri din Autostrada Transilvania, între Chețani și Câmpia Turzii.

„Precizăm că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%”, au transmis la acel moment reprezentanții CNAIR printr-un comunicat de presă. Ordinul de începere a lucrărilor pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii a fost dat în mai 2016.

„Acest contract este practic mort de ani de zile. Nu se lucrează, se lucrează în bătaie de joc. Din păcate au mai băgat la apă subcontractori de bună credință care au lucrat pentru această firmă aflată în insolvență”, spunea ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, la Digi24, în urmă cu aproape o săptămână.

Bazele firmei Straco Grup au fost puse în 2003, aceasta întrând în insolvență în 2015. Potrivit Ministerului Finanțelor Publice, entitatea a avut în 2020 o pierdere de 26,47 milioane lei și 60 de angajați.