Campania Gândul „Romanians adopt Remainians”, premiată la Golden Drum 2016

Publicat: 22 10. 2016, 11:58

Prin campania Gândul și GMP Advertising/Webstyler „Romanians adopt Remainians”, lansată imediat după Brexit, românii au dovedit cu fapte, nu doar prin vorbe, că sunt europeni adevărați. Demersul a devenit astfel cea mai citată inițiativă jurnalistică românească în presa internațională.

„Romanians adopt Remainians” a fost lansată pe 26 iunie, la 48 de ore de la referendumul prin care Marea Britanie a decis ieșirea din Uniunea Europeană. Rezultatul scrutinului a lăsat, însă, pe dinafară 16 milioane de britanici care au votat pentru rămânerea în UE. Acesta a fost momentul în care Gândul și GMP Advertising/Webstyler au lansat un exercițiu simbolic de solidaritate, unul dintre principiile fundamentale ale construcției europene. 

Primul pas a fost site-ul  RomaniansAdoptRemainians.eu. 

Pasul doi: fiecare român a putut să „adopte” un prieten britanic de pe Facebook sau să devină „părinte voluntar” pentru un britanic necunoscut, dar care împărtășește aceleași valori. Atfel, doar în prima săptămână a campaniei au fost create 5.566 de buletine virtuale pentru britanicii din tabăra Remain care s-au alăturat campaniei și și-au găsit un adoptator român, aproape 50% dintre utilizatorii platformei online fiind din Marea Britanie.

Pasul trei. Fiecare prieten britanic a primit un buletin simbolic de român, cetățean european. 
 
 
„Romanians adopt Remainians”, cel mai citat demers jurnalistic românesc în presa internațională

În scurt timp, campania „Romanians adopt Remainians” a devenit virală: aproape 70 de publicații din întreaga lume au vorbit despre „Romanians adopt Remainians”, care devine cea mai de succes campanie de presă românească după „Why don’t you come over?”, provocare lansată în anul 2013 tot de ziarul Gândul. Buletinele de adopție ale „remainians-ilor” au apărut în presa din toată Europa, dar au depășit granițele continentului, ajungând în Statele Unite ale Americii și Asia.

La doar două zile de la lansare, primii care au scris despre inițiativa Gândul și GMP Advertising/Webstyler, au fost jurnaliștii din Marea Britanie, mai precis cei de la The Guardian. Aceștia au vorbit despre solidaritatea românilor, amintind și campania „Why don’t you come over?”, pornită în 2013 ca răspuns la îngrijorarea britanicilor față de efectele negative pe care le-ar fi putut avea numărul mare de imigranți români pentru Regatul Unit. Articolul a strâns peste 20.000 de distribuiri.
 
 

În redacția Gândul a ajuns și echipa Reuters România, iar articolul scris de Radu-Sorin Marinaș a fost publicat pe site-ul agenției britanice. Reuters a titrat: „Românii oferă simbolic statutul de membru al UE britanicilor din tabăra Remain”. Pentru Reuters au vorbit atât redactorul șef Gândul, Clarice Dinu, cât și Rachel Sargent, britanica stabilită în România, care a declarat, în cadrul unui interviu acordat ziarului nostru, că iubește această țară și s-a declarat dezamăgită de rezultatul referendumului din Marea Britanie. Articolul Reuters a fost preluat și de Euronews și DailyMail.

 
 

„Romanians adopt Remainians” a depășit granițele continentului și a făcut o oprire și pe pagina online a CNN. Jurnaliștii americani au amintit că aceasta nu este prima inițiativă lansată de ziarul Gândul în legătură cu Marea Britanie și că, în ciuda puternicului sentiment anti est-european existent în Regatul Unit, românii sunt gata să dea o mână de ajutor britanicilor care vor părăsi Uniunea Europeană fără voia lor. 

 
 

The Telegraph a vorbit despre oportunitatea pe care o au britanicii în urma campaniei „Romanians adopt Remainians”. Englezii au catalogat România ca o posibilă destinație pentru cetățenii din Regat care se gândesc să-și părăsească țara din cauza dezamăgirii provocate de rezultatul referendumului. Ei au acum șansa să își construiască o nouă viață în interiorul unei familii iubitoare de români.  

 
 

Dacă „Romanians adopt Remainians” a trecut dincolo de ocean, ajungând în SUA, de ce nu ar fi ajuns și în India? The Times of India se întreabă „Ce au de făcut românii și remainians-ii cu Brexitul?” și notează că ziarul românesc Gândul a avut inițiativa acestei campanii inedite, având în vedere că cel două cuvinte, Romanians și Remainians, pot fi foarte ușor confundate. De asemenea, aceștia amintesc și de campania „Why don’t you come over?”, în care britanicilor le-au fost oferite mai multe motive pentru care ar putea să iubească România. 

 
 

Despre „Romanians adopt Remainians” au scris și Russia Today sau Washington Post. De asemenea, France 24 a amintit  despre campania Gândul într-o emisiune dedicată rezultatului referendumului din Marea Britanie. 

5.566 de „buletine de remainian” și peste 100.000 de unici într-o singură săptămână

Datele statistice arată, odată în plus succesul campaniei Gândul și GMP Adrvertising/Webstyler, „Romanians adopt Remainians”. De la lansarea acesteia,în doar o săptămână, pe site-ul romaniansadoptremainians.gandul.info s-au înregistrat 16.578 de utilizatori. Pagina a fost vizitată de 214.705 ori, având peste 100.000 de utilizatori unici. 

În ceea ce privește numărul de britanici „adoptați”, 5.566 de cetățeni din Regatul Unit au primit un buletin de „Adoptat de un român”, iar 4.037 dintre ei s-au lăudat pe rețele de socializare, distribuind actul virtual pe care l-au obținut. 

Pagina campaniei „Romanians adopt Remainians” a fost vizitată în proporție de 47% de utilizatori din Regatul Unit, fapt care arată că britanicii au răspuns pozitiv inițiativei Gândul și GMP Advertising. 

Britanicii adoptați au avut, de asemenea, posibilitatea să ia legătura cu „adoptatorii” lor români, prin intermediul rețelei de socializare Facebook. „Mulțumesc că m-ai adoptat, Maria. Nu toți britanicii vor să iasă din UE. Nu toți privim Europa ca fiind o sursă de bani. Toate cele bune, ‘Adoptatul’!”, i-a scris David Nicholson, unul dintre britanicii care au primit buletinul campaniei, româncei care l-a adoptat. 

Entuziasmul s-a făcut simțit și în cazul lui Tom Garrett, un englez care, încântat de demersul Gândul și GMP Advertising/Webstyler, a făcut chiar el un mic reportaj în care prietenii lui le-au transmis românilor un mesaj, vorbind, de asemenea, despre problemele pe care cred ei că le va avea Marea Britanie dacă decizia de a ieși din UE se va transforma în realitate.

„Surori și frați români, aș vrea să vă mulțumesc pentru că sunteți atât de amabili și de primitori”, le-a transmis Reuben direct din Anglia celor care s-au oferit să adopte un britanic, pentru că, spune el, înainte de a fi englez este, în primul rând, european. 

„Vă mulțumesc că ne-ați adoptat, chiar dacă nu în realitate. Inima mea este cu voi! Te iubesc, România!”, le răspunde și Charlotte românilor despre care crede că sunt niște oameni foarte drăguți, mai ales că a și întâlnit câțiva de-a lungul timpului.

Printre primii care au reacționat la campania Gândul s-a numărat ambasadorul Marii Britanii la București, Paul Brummell, apreciind că aceasta este una „binevenită”. De aceeași părere a fost și eurodeputata britanică Julie Ward, care a ținut să arate că solidaritatea pe care o demonstrează „Romanians Adopt Remainians” este uimitoare, exact lucrul de care are nevoie Marea Britanie în astfel de momente.