Cât de eco sunt produsele din hipermarketurile din România. Ghid la raft

Publicat: 18 06. 2012, 22:51
Actualizat: 06 03. 2013, 01:55

Nicio companie din TOP 10 retaileri prezenți în țară nu vinde fructe sau legume românești, care provin din agricultură ecologică, este rezultatul unui raport făcut public de către WWF- România.

Organizația a lansat primul studiu privind performanța de mediu pe piața de retail din România, analizând pe hârtie și practic, la raft, cât de sănătoase sunt produsele pe care le mâncăm ori le consumăm, dacă provin sau nu din agricultura ecologică, și de ce sunt preferate produsele de import în detrimentul celor care cresc în bătătura producătorilor români.

Mai mult, cele 10 companii de retail, care au fost alese potrivit cifrei de afaceri la nivelul anului 2010 și au devenit mecca consumatorilor români din întreaga țară s-au dovedit a fi, în urma raportului WWF România, netransparente și nepreocupate de mediu. Mai mult, credibilitatea răspunsurilor oferite de Mega Image, Billa, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Cora, Real, Profi și Penny Market diferă de realitatea de pe rafturi.

Ce opțiuni verzi au la raft românii

„Nici 30% dintre legumele și fructele din cele mai mari magazine din România nu provin din țară, la lactate abia ajungem la 50%, iar trendul nu este unul favorabil producătorilor români”, spune Magor Csibi, director WWF- România. Iar declarația este susținută de cifre.

Potrivit studiului, procentul de legume și fructe de sezon cu proveniență românească atinge 26.85%. Mai mult, niciun hypermarket din cele sus enumerate nu vinde legume sau fructe românești care să provină din agricultură ecologică.

Spre deosebire de acestea, procentul de lapte de proveniență românească vândut în magazine este mai mare (68%), dar cu toate acestea românii găsesc doar un singur brand de lapte certificat ecologic pe rafturile a 7 retaileri din 10. Mai bine stau la ouă vânzătorii. În supermarketurile și hypermarketurile incluse în studiu, ouăle provin în proporție de peste 99% din România , iar 7 dintre cei 10 retaileri comercializează ouă românești certificate ecologic.

Doar trei (Auchan, Mega Image, Real) dintre cei 10 retaileri comercializează pește înghețat sau conserve de pește certificat MSC și doar doi retaileri din 10 au pe rafturi detergenți de rufe certificați ecologic (Auchan, Cora).

Nici produsele din hârtie reciclată (hârtie igienică și servețele nazele) certificată FSC nu există pe rafturile retailerilor, cu excepția Mega Image care are un brand propriu de servețele nazale din hârtie certificată FSC.

Potrivit studiul Retailer Scorecard, niciun retailer din cei 10 nu a reușit să atingă 50% din scorul maxim. Procentul cel mai mare din scorul total a fost obținut de Mega Image (42.92%), urmat de Billa (39,11%) și de Lidl (33,63%), în timp ce Real (13,89%), Profi (10,54%) și Penny Market (8,57%) au înregistrat cel mai mic scor.

Cât de eco sunt detergenții

Studiul WWF România arată și că în cercetarea din magazine și datele oferite de retailerii care au răspuns la chestionar, au apărut câteva neconcordanțe – mari – care pun sub semnul întrebării credibilitatea acestora.

Astfel, Lidl a afirmat că toți detergenții de rufe sunt certificați ecologic , în timp ce cercetarea derulată de WWF în magazinele Lidl arată că nu există niciun detergent certificat ecologic.

Kaufland a afirmat în chestionar că 35 de produse de hârtie de unică folosință sunt certificate FSC, dar în magazinele Kaufland nu exista niciun produs din categoria hârtie igienică sau șervețele nazale cu certificare FSC.

Lidl, Kaufland și Billa au afirmat că folosesc hârtie reciclată sau FSC pentru cataloagele lor promoționale, însă verificarea făcută de WWF nu confirmă acest lucru.