Clasele vor putea avea peste 25 de elevi, în situații excepționale

Publicat: 30 05. 2012, 22:40
Actualizat: 30 05. 2012, 22:40

 

Clasele vor putea avea, din anul școlar 2012-2013, mai mult de 25 de elevi, în situații excepționale și numai cu aprobarea inspectoratului școlar, pe baza unei justificări corespunzătoare, a decis Guvernul, miercuri, printr-o ordonanță de urgență de modificare a Legii educației naționale.

„Potrivit proiectului aprobat astăzi (miercuri – n.r.), formațiunile de preșcolari din grupa mare sau de elevi pot funcționa, în situații excepționale, sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări corespunzătoare, ținând seama de încadrarea în costul standard per elev și în numărul maxim de posturi aprobat pentru învățământul preuniversitar la nivelul județului, respectiv municipiului București. Această ajustare a cadrului legislativ permite, de exemplu, înscrierea unui elev după începerea anului școlar într-o clasă care are efectivul la limita maximă, dar care este unică pe nivelul respectiv sau are o specializare unică. Un alt efect benefic este posibilitatea funcționarii claselor sub efectivul minim (în situații temeinic motivate) în zonele izolate din mediul rural sau peste efectivul maxim, în zonele aglomerate din mediul urban”, se precizează într-un comunicat remis MEDIAFAX, miercuri seară, de Ministerul Educației .

Același demers legislativ, spun reprezentanții ministerului, permite asigurarea încadrării cu personal didactic titular la clasa pregătitoare, prin asigurarea mobilității personalului didactic titular de la o unitate de învățământ la alta, precum și dintr-o localitate în alta, pe tot parcursul anului școlar.

În ceea ce privește învățământul superior, Ministerul Educației precizează că, deși Legea Educației Naționale a intrat în vigoare din februarie 2011, procedurile subsecvente nu au fost elaborate în vederea pregătirii noului an universitar, fapt care ar fi putut genera efecte perturbatoare în sistem. „Pentru evitarea acestora, ministerul a luat o serie de măsuri care permit organizarea școlilor doctorale, respectiv menținerea și îndeplinirea standardelor de autorizare provizorie/ acreditare în învățământul superior. Astfel, până la finalul anului universitar 2012-2013, evaluarea școlilor doctorale se face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau străinătate. Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, pe baza propunerilor ARACIS. Fiecare școală doctorală este evaluată periodic, din 5 în 5 ani”, spune sursa citată.

De asemenea, pentru anul universitar 2012-2013, numărul granturilor doctorale se stabilește prin hotărâre de guvern și se repartizează instituțiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) prin ordin al ministrului Educației.

Școlile doctorale vor primi din partea IOSUD granturile doctorale prin competiție între acestea, pe baza unei metodologii aprobate de senatul universității, se mai precizează în comunicat.

Reprezentanții ministerului spun că principalele modificări ale Legii educației vizează adecvarea cadrului legislativ „la o serie de realități care nu au fost luate în calcul în momentul adoptării actului normativ prin asumarea răspunderii (2010)”.

Tot miercuri, Guvernul a alocat fonduri totale de 23 milioane lei pentru dotarea materială aferentă celor 5.500 clase pregătitoare de la nivel național și a modificat, prin ordonanță de urgență, Legea Educației în vederea pregătirii profesorilor de la aceste clase.

Fostul ministru Cătălin Baba spunea, în februarie, că Ministerul Educației nu va accepta ca într-o clasă pregătitoare să fie înscriși mai mult de 25 de elevi, dar va aviza suplimentarea numărului de clase pregătitoare și va asigura dotarea acestora acolo unde școlile dispun de infrastructura necesară.

„Ar fi fundamental greșit, iar ministerul nu dorește să crească numărul de copii dintr-o sală de clasă peste 25. Toate studiile arată că acest lucru ar fi o greșeală. Deci, nu o să acceptăm clase mai mari de 25 de elevi, este o condiție a calității învățământului”, a arătat Baba, care a dat însă asigurări că ministerul va aproba suplimentarea numărului de clase în școlile care permit acest lucru.