EVALUARE NAȚIONALĂ 2013. BAREMUL este corect: câte rezolvări are problema „Ana are mere”

Publicat: 27 06. 2013, 21:59
Actualizat: 21 10. 2014, 18:52

După ce a văzut baremul de corectare a subiectelor de la EVALUARE NAȚIONALĂ 2013, un profesor, citat joi seară de presa centrală, a spus că acesta nu e corect pentru că la problema „Ana are mere”  se punctează și câte mere are Călin, cu mai multe puncte decât cerința „Câte mere are Ana”.

Problema vizată de profesor este: „Ana și Bogdan au împreună 7 mere, iar Ana și Călin au împreună 8 mere. Determinați câte mere are Ana, știind că, împreună, cei trei copii au 12 mere”,. BAREMUL publicat de Ministerul Educației Naționale pe EDU.RO arată că elevii primesc în total 5 puncte pentru această cerință: 3 puncte pentru  „Călin are 12 -7 = 5 mere” și alte 2 puncte pentru „Ana are 8-5=3 mere”.

Profesorii contactați de gândul spun că există cel puțin patru moduri  pentru rezolvarea acestei probleme.

Oficialii de la Ministerul Educației spun că baremul este orientativ, motiv pentru care se va ține cont de orice rezolvare corectă prin care elevii ajung la concluzia că Ana are trei mere.

„Cine a spus că nu este corect baremul nu cred că știe să citească. Acolo scrie clar că pentru orice soluție corectă, chiar dacă este diferită de cea din barem, se acordă punctajul corespunzător. Există acolo un lanț logic, iar baremul arată una dintre modalitățile de rezolvare. Elevii puteau rezolva problema  și explicând scris, fără să foloesescă formule”, ne-a spus Stelian Fedorca, consilier la Ministerul Educației.

Liliana Toderiuc, inspector de matematică la București, arată că în barem există un singur model de rezolvare. „Există cel puțin 4 moduri de rezolvare pentru această problemă. Este o problemă care putea fi rezolvată și de un elev de clasa a IV-a prin metoda figurativă, care nu se mai folosește la gimnaziu. Dar și această rezolvare va fi luată în considerare la punctaj”, a spus Toderiuc. Inspectorul consideră că nu există nicio problemă la această cerință. „Orice altă variantă de rezolvare corectă  găsită de elevi va fi luată în considerare”, ne-a mai spus profesoara.

Gândul vă prezintă una dintre modalitățile de rezolvare a problemei fără aflarea a câte mere a avut Călin, rezolvare făcută de unul dintre profesorii de matematică contactați de noi:

A+B=7  rezultă B=7-A

A+C=8 rezultă C=8-A

A+B+C=12

A+(7-A)+(8-A)=12

15-A=12

A=15-12=3