EXCLUSIV. Cum a cheltuit Poliția Capitalei, pe nimic, 3,6 milioane € pentru consolidarea sediului din Calea Victoriei?! Lucrările durează de 12 ani și sunt încă la început!

Publicat: 06 07. 2020, 22:24
Actualizat: 06 07. 2020, 22:25

Poliția Capitalei a cheltuit, în 12 ani, peste 3,6 milioane de euro pentru consolidarea sediului instituției, din Calea Victoriei, însă, lucrările au avansat extrem de puțin. Atât de puțin, încât specialiștii au ajuns la concluzia că edificiul construit în 1935 s-a degradat, între timp, într-un asemenea hal încât, mai degrabă, ar trebui demolat.

Exact acum 12 ani, în iulie 2008, Poliția Capitalei, condusă pe atunci de chestorul Marian Tutilescu, semna un contract uriaș pentru consolidarea sediului din Calea Victoriei numărul 19. Era pe atunci o perioadă de mare prosperitate financiară și nimeni nu își imagina criza cumplită care urma să lovească planeta și implicit țara noastră.

Potrivit unui răspuns oficial formulat de Poliția Capitalei, la solicitarea Gândul.ro, la data de 29 iulie 2008 instituția a semnat un contract cu Rotary Construct, care, în asociere cu UTI Internațional, se angajase să repare clădirea, pentru suma totală de 61.273.426 de lei, sumă care, la nivelul anului 2008, însemna în jur de 20 de milioane de euro.

Abia se apucaseră muncitorii să curețe tencuiala, că umbra crizei finaciare s-a întins și peste România. La nivelul Ministerului de Interne, șocul a fost violent. S-au făcut restructurări, iar lefurile polițiștilor au fost tăiate cu 25 la sută. Erau vremuri teribile, în care unii polițiști, rămași fără bani pentru creditele imobiliare pe care apucaseră să le facă, s-au sinucis.

Evident, Poliția Capitalei nu a mai avut atunci bani să continue lucrările, iar firmele respective și-au trimis muncitorii acasă și au solicitat instituției să achite penalitățile prevăzute prin contract, în caz de neplată.

Potrivit Poliției Capitalei, ar fi existat negocieri la sânge, iar plata penalităților ar fi fost, totuși, evitată. În acest sens, reprezentanții instituției au menționat că „achizitorul și executantul au depus toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînțelegere sau dispute”. Totuși, între timp, criza a trecut, iar lucrările au repornit odată cu achitarea unor noi tranșe de bani.

 

Suma finală va fi, în realitate, mai mare

Astfel, până la data de 12 iunie 2020, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București (DGPMB) a achitat către Rotary Construct și UTI suma de 17.692.447 de lei, adică, la cursul euro din zilele noastre, peste 3,6 milioane de euro.
Dar, raportat la acești bani, nu s-a ales cu nimic.
Conform răspunsului oficial al instituției, după cei 12 ani, lucrările au fost finalizate în procent de numai 30 la sută!

Și mai mult decât atât, în realitate, prețul final va fi mult mai mare decât cel negociat inițial, în condițiile în care DGPMB a anunțat că „în timpul lucrărilor de consolidare s-a constatat că este nevoie de note de comandă suplimentare pe diferite categorii de lucrări, având sau nu corespondent în lista de cantități inițiale”.

În traducere, în timpul lucrărilor de reparație, s-ar fi descoperit și alte probleme care trebuie remediate. Iar potrivit legii, dacă prețul acestora nu depășește jumătate din valoarea totală a contractului, pot fi atribuite, în mod direct, firmei care se ocupă de lucrare.

În tot acest context, clădirea la care se lucreză de 12 ani întregi arată, astăzi, deplorabil și s-ar fi degradat într-un asememea hal încât, spun surse din cadrul DGPMB, specialiștii ar fi recomandat demolarea acesteia, mai ales că, deși foarte veche și considerată unul dintre simbolurile Bucureștiului, nu face parte din patrimoniul cultural național.

Doar că, spun sursele citate, deja s-au cheltuit o mulțime de bani publici pentru consolidarea și modernizarea edificiului și plus de asta există un contract ferm care trebuie dus la îndeplinire.