Peste 90% dintre elevii din România nu știu răspunsul corect la întrebarea „Dacă la loterie a ieșit numărul trei la extragerea de săptămâna trecută, care e probabilitatea ca același număr să iasă și săptămâna asta: mai mare, mai mică sau egală?”
Matematic vorbind, probabilitatea este egală. Este doar un exemplu folosit în realizarea primului raport național de alfabetizare numerică. Acesta arată că 35% dintre elevi sunt incapabili să aplice noțiuni de matematică în situații reale de viață. Problema devine una de securitate națională, avertizează ministrul educației.
De pildă, dacă enunțăm o problemă simplă de matematică cum ar fi „dacă vreau să împart această pizza circulară în 12 felii egale, ce unghi formează cu centrul pizzei fiecare felie în parte, un unghi de 30° un unghi de 15° de 45 sau de 60?” Cei mai mulți elevi din România nu știu răspunsul corect la această întrebare.
Și alte exerciții similare se dovedesc prea complicate pentru elevi, arată datele primului raport național privind alfabetizare numerică din România. Concret, elevii nu știu să aplice matematica în situații reale.
De pildă, la teste este un item care spune așa: „dacă la loterie, la extracția de săptămâna trecută a ieșit numărul trei, probabilitatea ca tot numărul trei să iasă la extracția de săptămâna asta este mai mare, mai mică sau egală”, majoritatea spune că probabilitatea e mai mică.
Rezultatele raportului arată că peste 36% dintre elevii din România, din toate ciclurile de învățământ, se confruntă cu analfabetism numeric. Dacă în clasele primare procentul este de 25% la liceu ajunge la aproape 50% statistica, algebra și geometria pun cele mai mari probleme copiilor.
Este și o problemă de predare, atrag atenția profesorii de matematică.
„Anxietatea matematică provine din faptul că noi, profesorii, predăm elevilor matematica ca având un singur răspuns corect. Provine și din modul în care sunt structurate baremele de corectat la examenele naționale”, explică un proferor.
Testul de alfabetizare matematică realizat de BRIO și Asociația pentru Valori în Educație a fost aplicat unui eșantion de aproape 10.000 de participanți din 600 de școli din întreaga țară.