Pompa de combustibil de la stațiile de alimentare are un mecanism ingenios care îi permite să se oprească automat atunci când rezervorul este plin. Specialiștii explică faptul că acest proces se bazează pe un principiu fizic simplu: efectul Venturi.
Senzorul de presiune al pompei: Pe duza pistolului de alimentare există un mic orificiu de aspirație, situat aproape de vârful pompei.
Efectul Venturi: Atunci când combustibilul curge în rezervor, aerul din interiorul acestuia poate circula liber prin acel orificiu. Pe măsură ce combustibilul umple rezervorul, nivelul acestuia ajunge la orificiul respectiv și îl acoperă.
Creșterea presiunii: Când orificiul este blocat de combustibil, se schimbă presiunea în interiorul pistolului de alimentare. Acest lucru activează un mecanism automat care întrerupe debitul de combustibil, oprind alimentarea.
Uneori, pompa se poate opri înainte ca rezervorul să fie complet plin din mai multe motive:
Forma rezervorului și poziția furtunului pot face ca aerul să fie blocat, creând o presiune falsă.
Alimentarea prea rapidă poate provoca spumă, care poate declanșa prematur mecanismul de oprire.
Unele mașini au sisteme de ventilație care pot influența fluxul de aer și pot duce la opriri frecvente.
Experții recomandă să nu încercăm să „forțăm” pompa să alimenteze mai mult după ce aceasta s-a oprit automat. Umplerea excesivă poate duce la:
Scurgeri de combustibil, care pot deteriora sistemul de evaporare a vaporilor de carburant al mașinii.
Irosirea combustibilului, deoarece excesul poate ajunge în conducta de aerisire, fiind eliminat ulterior.
Riscuri de siguranță, mai ales vara, când combustibilul se dilată la temperaturi ridicate.
Așadar, pompa de combustibil știe să se oprească automat datorită unui mecanism fizic simplu, iar respectarea acestui sistem este importantă pentru siguranța și eficiența mașinii.
FOTO: Envato