Nicușor Dan este candidatul cu cele mai mari cheltuieli pentru campania electorală în mediul online. Potrivit unei analize a Expert Forum, acesta a plătit, în primele trei luni ale anului, suma de 1,2 mil. de lei.
Cei 11 candidați la prezidențiale au fost supuși unei analize minuțioase în ceea ce privește cheltuielile cu campania electorală. Astfel, cei de la EFOR au comparativ sumele utilizate de fiecare prezidențiabil prin serviciile Meta (Facebook, Instagram) și Google (Google, Youtube).
În primele trei luni ale lui 2025, situația se prezintă în felul următor: cheltuieli cu caracter politic de aproape 4,6 milioane de lei, de către 235 de pagini, care au înregistrat aproximativ 9300 de reclame plătite.
Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de Nicușor Dan – 1,2 milioane de lei, Crin Antonescu (Alianța România Înainte) – 853 mii de lei, AUR – 821 mii de lei și Victor Ponta – 544 mii de lei.
Nicușor Dan a plătit 277 de reclame, Crin Antonescu – 194, iar Victor Ponta – 101.
Crin Antonescu este susținut de trei partide – PSD, PNL și UDMR – deci este dificil de menționat suma exactă cheltuită pentru promovare online, dar poate fi mai mare decât cea raportată de cele 2 pagini ale sale, de candidat și a alianței.
EFOR a identificat câteva pagini care nu au putut fi conectate cu un candidat sau un partid, dar care au cheltuit aproape 180 de mii de lei. Identitatea celor care au creat aceste pagini nu a putut fi identificată.
Unele reclame plătite sunt împotriva anumitor candidați – Nicușor Dan, Crin Antonescu și George Simion (mai puțin).
Sunt pagini care promovează frecvent postări împotriva candidatului Nicușor Dan – de exemplu, pagina „Toți pentru unul” promovează exclusiv materiale video împotriva acestuia.
Cele mai multe dintre pagini sunt create la finalul anului 2024 și și-au schimbat numele de mai multe ori. După modul în care sunt scrise anunțurile, putem deduce că cele mai multe dintre ele sunt parte dintr-o rețea.
Un alt exemplu este cel al paginii „Pulsul României”, care a fost creată pe 10 noiembrie. S-a numit inițial „Ora de Constanța”, apoi și-a schimbat numele pe 27 martie.
Paginile „Toți pentru unul” și „Diaspora Deconectată” au fost create pe 31 decembrie și și-au luat numele actual tot pe 27 martie. La fel și „România în Focus” – creată pe 28 ianuarie și și-a schimbat numele pe 27 martie.
Cele mai multe reclame au fost plătite de pagini AUR sau afiliate indirect/care promovează AUR – peste 4000, PNL – 1245, USR 914 sau UDMR 830. În cazul AUR o mare parte din reclame, 1391, provine de la pagina 5news.RO.
CITEȘTE ȘI:
Nicușor Dan DEMONTEAZĂ un fake news: Educație sexuală din clasa a VI-a, a VII-a, nu de la grădiniță