Surse Metrorex au precizat în exclusivitate pentru Gândul că producătorul Alstom ar fi comunicat faptul că anul acesta nu va reuși să livreze primul tren din cele 13 produse în Brazilia. Ultimul termen pentru livrare era toamna lui 2025. Până anul viitor, Alstom trebuie să treacă de toate testele pentru a putea livra trenurile către Metrorex, în valoare de peste 100 de milioane de euro.
Specialiștii și conducerea Metrorex așteaptă ca pe „pâinea caldă” noile trenuri produse de Alstom în Brazilia, care tot întârzie. Asta în contextul în care pe magistralele de metrou este nevoie de noi trenuri.
Potrivit surselor Gândul, este foarte posibil ca nici în 2025 să nu se livreze primul metrou din cele 13 cumpărate de Metrorex.
„Alstom a comunicat că în 2025 nu va putea livra primul metrou. Și chiar nu are timp să livreze primul tren, pentru că trebuie testat și omologat de către AFER (Autoritatea Feroviară Română)”, spun sursele citate.
Gândul a cerut un punct de vedere de la reprezentanții Alstom legat de întârzierea trenurilor, iar în măsura în care acesta va fi transmis, va fi publicat în cadrul acestui articol.
Între timp, așa cum Gândul a scris AICI, cei de la Alstom continuă să acumuleze penalități.
Metrorex și Alstom au semnat în 2020 contractul pentru cele 13 trenuri de metrou, care ar fi trebuit livrate din vara lui 2022. Valoarea contractului pentru cele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro.
„Pentru că s-au acumulat întârzieri foarte mari, Metrorex a perceput până în prezent penalități de aproximativ 40 de milioane de euro. Calculul întârzierilor se face lunar și este raportat la valoarea fiecărui tren”, au precizat pentru Gândul surse din cadrul Metrorex.
Pe de altă parte, Gabriel Stanciu, director Alstom România, invoca, în septembrie anul trecut, și alte cauze care ar fi condus la întârzierea livrărilor.
„Noi am depus oferta în vara lui 2019. Am semnat contractul în decembrie 2020. Între momentul depunerii documentației și semnarea contractului de furnizare a trenurilor a apărut o diferență semnificativă pe infrastructura Magistralei 5. Este vorba de două curbe în S.
Am notificat Metrorex cu privire la situație. Abia în octombrie 2021 problema a fost luată în considerare. A trebuit să reproiectăm caroseria, să retestăm vagoanele. Asta a dus la decalarea programului de execuție. Ca să nu mai vorbim și de efectele războiului din Ucraina. Toate acestea explică decalajele de la livrările Metrorex”, spunea anul trecut Gabriel Stanciu.
În total, nouă garnituri Alstom produse în Brazilia au ajuns la București.
Până în prezent, nu s-a efectuat rodajul de 10.000 de kilometri pentru primul tren ajuns în depoul de la Berceni.
Gândul a dezvăluit că mecanicii români trebuie să facă 500 de ture pentru rodajul metroului adus din Brazilia. Magistrala 5 de metrou are 20 de kilometri dus-întors. Asta înseamnă cam 500 de ture pentru rodajul de 10.000 de kilometri.
Metrorex și Alstom au semnat în 2020 contractul pentru cele 13 trenuri de metrou, care ar trebui introduse pe Magistrala 5. Valoarea contractului pentru cele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro.
Caracteristicile noilor trenuri Alstom:
Alstom a livrat Metrorex, la sfârșitul lunii octombrie, simulatorul de ultimă generaţie pentru Magistrala M5, destinat instruirii practice a mecanicilor care vor conduce noile trenuri.
Potrivit Alstom, simulatorul reproduce în mediu digital elemente reale, cum ar fi calea de rulare, staţiile, depoul şi echipamentele de semnalizare şi control de pe Magistrala 5. Acesta creează scenarii realiste prin utilizarea tehnologiei Realităţii Virtuale.
Simulatorul include, de asemenea, o replică la scară 1/1 a cabinei mecanicului de pe trenurile de metrou Alstom Metropolis care urmează să circule pe M5. Imagini cu noul simulator pot fi văzute AICI.
În ceea ce privește relațiile contractuale dintre Alstom și Metrorex, deși colaborează de peste 20 de ani, între cele două companii au existat foarte multe tensiuni și litigii.
Anul trecut în iulie, Metrorex a primit de la Alstom o somație de plată pentru o datorie de 172 de milioane de lei reprezentând mentenanța metroului bucureștean.
Citește și: