Cât de profitabili sunt angajații din România

Publicat: 12 11. 2012, 15:18
Actualizat: 21 03. 2019, 21:26

Angajații companiilor din România au continuat pe parcursul anului trecut să genereze venituri brute pentru fiecare euro, dolar american sau leu obținut din partea șefilor sub formă de salariu mai mari decât angajații firmelor din Europa de Vest, dar în continuă scădere față de zona Europei Centrale și de Est, potrivit studiului Saratoga 2012, realizat de către reprezentanții PwC România.

Astfel, indicatorul pe baza căruia s-a calculat rentabilitatea capitalului uman din România a scăzut, în 2011, pentru al doilea an consecutiv ajungând la 1,22 puncte, față de media de 1,11 puncte înregistrată în statele din vestul Europei și față de 1,57 puncte cât s-a înregistrat în țările din centrul și din estul Europei.

„Acest lucru afectează competitivitatea României și atractivitatea sa ca destinație de investiții. Pentru redresare este nevoie de controlul costurilor salariale, astfel încât orice nouă creștere să fie la nivelul câștigurilor de productivitate, sau chiar sub acestea”, a declarat Horațiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de consultanță în resurse umane, PwC România.

În 2010, veniturile brute generate de români pentru fiecare euro, dolar american sau leu obținut din partea angajatorilor sub formă de remunerare erau apropiate de cele înregistrate în centrul și în estul Europei, dar sub media regiunii. Ele erau însă mai mari decât cele generate de către salariații firmelor din vestul Europei, potrivit studiului Saratoga 2011, realizat tot de către reprezentanții PwC România.

Astfel, dacă în România indicatorul pe baza căruia este aflată rentabilitatea angajaților era de 1,34 puncte, în Europa Centrală și de Est acesta era de 1,36 puncte, iar în Europa de Vest de 1,17 puncte.

De asemenea, pe parcursul anului trecut, numărul angajaților care și-au părăsit locurile de muncă a fost mai mic decât media înregistrată în statele din centrul și din estul Europei, lucru care sugerează „o revitalizare a pieței muncii”.

Cea mai mare fluctuație de personal s-a înregistrat în cazul companiilor de retail, 41,3%, în timp ce la polul opus s-au aflat companiile din industrie, unde doar 7,4% dintre angajați au părăsit organizațiile pentru care lucrau, mult sub media înregistrată la nivel național, de 15,6%.

Absenteismul în rândul angajaților companiilor din România a fost pe parcursul anului trecut de doar 1,4%, acest nivel fiind de trei ori mai mic decât media înregistrată în cazul Europei Centrale și de Est, unde acesta depășea ușor 4%.

Investițiile realizate de reprezentanții companiilor în cursuri de specializate pentru salariați au scăzut în 2011 ajungând la 15 ore pe angajat, comparativ cu 25 de ore pe angajat cât se alocau în anul precedent, iar sumele cheltuite de firme pentru activitățile de formare ale salariaților au fost de 144 de euro de persoană, cu 42 de euro mai puțin decât media central și est europeană.

Studiul PwC Saratoga România 2012 a fost realizat pe baza datelor colectate de la 84 de companii care își desfășoară activitatea în cinci ramuri economice.