Ce anunț au făcut băncile referitor la creditele imobiliare și de consum

Publicat: 20 05. 2015, 14:27

Astfel, 90% dintre bănci anticipează o creștere a cererii pentru credite imobiliare, și 80% pentru credite de consum.

Una din patru bănci estimează chiar o creștere semnificativă a creditării imobiliare.

„Procentul băncilor care se așteaptă la o creștere a cererii de credite imobiliare s-a dublat față de 2014”, se arată într-un comunicat al ARB.

Cadrul legislativ al insolvenței rămâne principalul aspect care descurajează creditarea, consideră 95% dintre bănci.

Băncile anticipează, de asemenea, o dezvoltare ușoara a cererii de creditare din partea firmelor, dar și a cererii pentru produse de hedging.

Barometrul Bancar a fost efectuat în baza unui chestionar derulat cu conducerile băncilor membre ale ARB, la sondaj participând instituții de credit totalizând o cotă de piață în funcție de active de aproximativ 90%.

Printre concluziile analizei se numără:

– cele mai multe bănci se așteapta la o îmbunătățire ușoara a mediului economic;

– 46% din bănci se așteaptă la o îmbunătățire a perspectivelor angajării în economie;

– așteptările privind anvergura consolidării în sectorul bancar s-au intensificat;

– 55% din bănci se așteaptă să reducă ușor numărul de angajați, mai mult decât în 2014 (29%);

– totuși, cheltuielile cu remunerarea angajaților nu vor scădea în peste 80% din bănci (în 32% vor crește);

– băncile sunt mai interesate decât în 2014 de vânzarea de active, dar în majoritatea cazurilor este vorba de credite neperformante;

– gestionarea riscurilor și în special riscul reputațional ocupă primele două locuri pe agenda băncilor;

– politicile de creditare se vor relaxa parțial în agricultură, industrie, IT, sănătate și pe segmentul IMM-urilor;

– peste 80% din bănci se așteaptă ca cheltuielile cu provizioanele de risc de credit să nu crească sau chiar să scadă (40%);

– peste 90% din bănci se așteaptă ca rezultatele financiare să se îmbunătățească, față de 80% în 2014;

– anumite inițiative legislative pe zona consumatorilor și modul în care sunt promovate pot afecta disciplina financiară și transmite mesaje eronate despre practicile băncilor.