Compania de Autostrăzi dă peste ȘASE MILIOANE de euro pentru un DESEN cu care nu are ce face

Publicat: 23 05. 2015, 10:16
Actualizat: 23 05. 2015, 11:04

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a semnat miercuri contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate (SF) pentru „Autostrada Târgu Mureș – Ditrău”.  Contractul a fost atribuit asocierii Aecom Ingenieria SRL – Consitrans SRL – Search Corporation SRL și are o valoare totală de 28,1 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 6,25 de milioane de euro. „Proiectul are ca scop realizarea unui sector de autostradă între Târgu Mureș – Ditrău, în vederea asigurării infrastructurii de bază necesară cererii de transport în creștere, asigurând un grad ridicat de siguranță a traficului rutier”, a anunțat CNADNR.

Cu toate acestea, deși contractul a fost semnat acum, segmentul  de drum face parte din autostrada Târgu Mureș-Iași, care urmează să fie construită din 2023, și pentru care studiul de fezabilitate era programat să fie realizat începând din 2021, conform ultimei variante a Master Planului de Transport.

Durata contractului semnat miercuri este de 17 luni, adică ar urma să fie gata în toamna anului 2016, cu șapte ani înainte de a începe  construcția autostrăzii.  Astfel că atunci autoritățile ar putea fi nevoite să facă din nou o actualizare a SF-ului, având în vedere că durata de viață a unui SF este de doi ani. 

Nu ar fi pentru prima dată când CNADNR alocă bani pentru SF-uri care expiră înainte să înceapă construcția autostrăzilor aferente. Gândul a scris că CNADNR a plătit, de-a lungul anilor, aproximativ 60 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate (SF) și studii de prefezabilitate pentru aproximativ 1.400 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres a căror construcție nu a demarat niciodată. Cea mai mare parte a acestor sume a fost încasată de marile firme din domeniu, care au executat SF-uri pe bandă rulantă, pe baza contractelor obținute prin licitație de la CNADNR. Între acestea se numără Search Corporation, Iptana, Consitrans, Louis Berger, Consilier Construct. 

De exemplu, autostrada Sibiu-Pitești a avut un SF, făcut în 2008, pe care statul a plătit 2,5 milioane de euro, dar acum SF-ul este expirat. De asemenea, pentru SF-urile la Sibiu-Făgăraș și Craiova-Pitești, variantele de drum expres, au fost cheltuiți alți 11,2 milioane de euro și respectiv 12,9 milioane de euro. 

Compania de autostrăzi a lansat în luna mai anul trecut licitații pentru realizarea de SF-uri aferente unui „pachet ” de 10 autostrăzi pentru care estima că va plăti până la 78 milioane euro, inclusiv TVA. În total cele 10 autostrăzi însumează 975 de kilometri. La majoritatea nu au fost anunțați câștigătorii contractelor. 

Studiul de fezabilitate pentru Târgu Neamț-Iași -Ungheni a fost lansat la licitație în luna mai anul trecut, dar deschiderea ofertelor a fost amânată de șapte ori. Ultimul termen anunțat pentru deschiderea ofertelor a fost 3 februarie. Valoarea estimată a studiului de fezabilitate era de 26,1 milioane de lei, echivalentul a 5,9 milioane de euro.

Autostrada Târgu Mureș- Iasi are, potrivit Master Planului General de Transport, un cost de circa 4,1 miliarde de euro. Autostrada care va lega Transilvania de Moldova va fi „fazată”, adică va fi construită în două etape. Într-o primă etapă va fi construit un drum expres, iar apoi va fi transformată în autostradă.

Autostrada Târgu Mureș-Iași este împărțită în trei tronsoane: Târgu Mureș – Ditrău, de 92 de kilometri, Ditrău – Târgu Neamț, de 118 kilometri, și Târgu Neamț – Iași, de 78 de kilometri.

Până în 2020 România va avea, potrivit Master Planului de Transport, peste 1.300 de km de autostrăzi noi, 1.900 de km de drumuri expres și 2.800 de km de drumuri Transregio. Valoarea tuturor proiectelor este de  peste 26 de miliarde de euro.