Două bănci din România au fost obligate de ANPC să returneze sumele încasate nejustificat de la clienți

Publicat: 01 10. 2015, 15:21

Potrivit președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în cazul Bancpost au foat analizate mai mule plângeri venite din partea clienților și legate de modul în care au fost calculate dobânzile în două situații.

În primul caz, au existat cinci reclamații potrivit cărora contractele au avut prevăzut, încă de la momentul semnării, faptul că dobânda se va calcula în în funcție de un indice de referință verificabil și o marjă fixă. Cu toate acestea, banca a ales să precizeze în cadrul contractului că întreaga rată a valorii dobânzii se majorează cu 0,5 puncte procentuale sau 0,25 puncte procentuale, în funcție de tipul contractului.

„Pentru această faptă, operatorul financiar bancar a fost sancționat contravențional în conformitate cu legea care privește practicile incorecte și s-a emis o decizie a comisarului șef prin care s-a dispus instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea precticilor”, a spus Marius Dunca.

Acesta a afirmat că, ulterior, banca a eliminat procentele de 0,5 sau 0,25 la sută din formula de calcul a dobânzii și a restituit deja celor cinci reclamanți o sumă totală de 22.669,74 de franci elvețieni.

În plus, în portofoliul existent al băncii au fost găsite alte 395 de contracte similare, care vor fi analizate în mod individual, urmând ca banca să renegocieze condițiile contractuale cu fiecare client.

În cea de-a doua situație, inspectorii ANPC au analizat modul în care reprezentanții Bancpost au conceput contractele legate de „condițiile speciale de creditare” pentru clienții cu probleme finaciare generate de deprecierea leului în raport cu francul elvețian.

Marius Dunca a dat ca exemplu cazul unui reclamant care a solicitat băncii o perioadă de restructurare. Directorul ANPC a explicat că între consumator și bancă a fost încheiat un act adițional prin care „timp de 365 de zile de la data reeșalonării rata dobânzii este fixă, de 4,30 la sută pe an, iar după expirarea celor 365 de zile marja fixă va fi în valoare de 7,65 la sută pe an”.

Dunca susține însă că prin contractul semnat inițial de către părți s-a stabilit ca dobânda aplicată creditului să fie variabilă în funcție de un indice de referință care ia în calcul fluctuația înregistrată de francul elvețian în raport cu leul la un interval de șase luni și o marjă fixă de 7,15 la sută, iar prin actul adițional de reeșalonare banca a mărit nejustificat marja până la valoarea de 7,65 la sută.

Președintele ANPC a precizat că s-a dispus „instituirea procedurilor legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor”, iar banca a achitat deja 1.638,48 de franci elvețieni. În portofoliul băncii au fost găsite, potrivit lui Marius Dunca, 185 de contracte cu acte adiționale de acest gen.

În ceea ce privește Credit Agricole Bank, Marius Dunca a spus că ANPC a analizat o reclamație depusă de către o persoană la Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor Regiunea București – Ilfov legată de unele comisioane percepute pentru acordarea unui împrumut de nevoi personale.

Dunca a arătat că inspectorii au constatat în cazul unui credit încheiat în iulie 2010 că, deși în contract la capitolul Caracteristici de credit este menționat un comision de gestionare a creditului, se menționează un procent de 0,2 la sută, iar la capitolul taxe și Comisioane se menționează că împrumutatul va plăti lunar băncii un comision de gestionare calculat ca procent din soldul lunar al creditului, care se va achita în fiecare lună, conform graficului de rambursare, fără ca acest comision să fie definit în vreun fel.

În plus, în același contract, clientului îi este perceput și un comision de analiză de 3,5 la sută, sumă care se reține automat din suma împrumutată.

„Deoarece valoarea comisionului de analiză a dosarului este calculată ca procent din suma creditată, consumatorul este obligat să achite dobânda pentru toată perioada de creditare, fără ca, la momentul încheierii contractului, acesta să poată plăti comisionul din surse proprii, ceea ce reprezintă o practică comercială incorectă”, a explicat Marius Dunca.

Conform ANPC, banca va trebui să returneze banii încasați ilegal și a fost amendată cu 20.000 de lei.