Retailerii încasează 2,6 miliarde de euro din vânzările de produse sub marcă proprie

Retailerii încasează 2,6 miliarde de euro din vânzările de produse sub marcă proprie
Publicat: 04/01/2014, 15:28
Actualizat: 29/07/2014, 20:21

Românii cumpără din ce în ce mai multe produse sub marca proprie a retailerilor, al căror preț este cu până la 20% sub cel al brandurilor, acestea ajungând să reprezinte 15% din piața de retail, adică aproape 2,6 miliarde euro.

Valoarea pieței de retail a fost anul trecut de 17,2 miliarde euro potrivit datelor Consiliului Concurenței.

„Cota de piață a mărcilor private în prima jumătate a anului 2013 reprezintă 15% din piața locală de FMCG, dublu față de 2010. Discounterii și hipermarketurile înregistrează cele mai mari vânzări de mărci private, iar categoriile cu cea mai bună dinamică sunt lactatele și dulciurile”, a declarat Raluca Răschip, consumer goods & retail director GfK Romania.

Segmentul de preț mediu (mainstream brands – n.r.) este cel mai afectat de creșterea mărcilor proprii, ponderea acestuia în total piață scăzând de la 46% la finalul anului 2012 la 43% în prima jumătate a anului. Brandurile premium au rămas la același nivel, de 19%, în timp ce mărcile economice cresc odată cu mărcile private, ponderea acestora ajungând la finalul primelor șase luni la 24%, de la 22% în 2012, potrivit unei prezentări GfK.

Mărcile private sunt cumpărate în principal de la discounteri (40%) și de la hipermarketuri (32%). De altfel, mărcile private dețin și cea mai mare pondere gamele de produse ale magazinele cu profil discount, respectiv de 80% în cazul Lidl, 20% în cazul Penny Market și 18% în cazul Kaufland. În cazul hipermarketurilor, ponderea mărcilor private este de 13% la Carrefour și de 6% la Auchan.

Toți retailerii mari din România, precum Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Penny&XXL, Mega Image, Cora, Profi și Billa, dețin o gamă de produse sub marcă proprie, multe dintre acestea fiind fabricate în România. Acestea sunt cu până la 20% mai ieftine decât cele de brand. Principalele categorii de produse pe care retailerii au dezvoltat mărci proprii sunt cele de bază.

Raluca Răschip declara la mijlocul lunii noiembrie că în acest an consumul total de bunuri de larg consum (FMCG) va crește ușor în acest an, cu 1%, în valoare, față de 2012.

„În acest an am observat o creștere foarte, foarte ușoară a consumului total de FMCG, în valoare, de 1% comparativ cu 2012. La un coș de 60 de categorii consacrate, creșterea este mai curajoasă, de 4,5%, însă vestea proastă este că inflația pe food a fost 7% conform Eurostat, și a fost pentru prima dată când inflația pe food a fost mai ridicată decât inflația generală. Consumatorul român nu a mai absorbit în 2013 inflația în consumul de FMCG și atunci a recurs la cumpărarea de produse mai ieftine față de 2012, cu un volum în creștere cu 3,5%”, spunea Răschip într-o conferință de retail.

Potrivit GfK, numărul de gospodării care au cumpărat cel puțin o dată o marcă privată din orice format de retail a atins potențialul maxim încă din 2011, mai mult de 9 din 10 gospodării din România achiziționând mărci private, iar ulterior s-a intrat într-o etapă de consolidare, în care cumpărătorii devin loiali mărcilor private.

Categoriile cu cea mai mare cotă de piață în volum erau la finele primului semestru batistele de hârtie (52%), șervețelele umede (64%), prosoape de hârtie (37%), uleiul pentru gătit (38%) și hârtia igienică (33%). De asemenea, produsele sub marcă proprie care au înregistrat cele mai mari rate de creștere au fost cerealele pentru micul dejun, săpunul, brânza, iaurtul, ciocolata tablete și pralinele.

Anul trecut, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, vânzările de produse marcă privată ale retailerilor au crescut, față de 2011, cu 34% pe categoria alimentelor și cu 36% pe segmentul produselor nealimentare.

Potrivit sursei citate, ouăle, uleiul și carnea de pui au o pondere de peste 50% din vânzările retailerilor pe fiecare din aceste categorii. De asemenea, aproape 40% din vânzările de făină sunt sub marcă proprie, pe segmentul conservelor ponderea brandurilor proprii este de 35%, de 30% la pește și fructe de mare, 26% la produse congelate, 22% la mezeluri, 22% la lactate, 19% la dulciuri, 16% la panificație, 15% la sucuri și apă, 12% la băuturi alcoolice, 11% la zahăr, 10% la legume și 10% la vinuri.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O celebră influenceriţă pe TikTok a fost asasinată în fața casei sale. Atacatorul s-a prefăcut...
Povestea care a făcut ocolul lumii. Ce au găsit părinții în camera fiicei lor, în...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
O fetiță le-a spus părinților că are un monstru în cameră, dar ei nu au...
Vești proaste pentru șoferi! Riscă amenzi de cinci ori mai mari. Greșeala care le poate...
Dieta Monicăi Anghel. A slăbit enorm în ultimii ani: alimentele la care a renunțat total!...
Cine sunt românii care trebuie să plătească "taxa pe lux" pentru locuinţele şi maşinile pe care...
A început livrarea pensiilor pe luna mai. Data exactă când intră banii pe card. Poșta...
O cisternă cu etanol s-a răsturnat pe carosabil, în Vrancea! Șoferul a decedat
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
Răsturnare de situaţie din piaţa muncii. Exodul a luat sfârşit: Procentul românilor care caută activ...
RUINELE unui ORAȘ imens, găsite pe planeta Marte? Cercetătorii, ULUIȚI!
O NOUĂ TAXĂ obligatorie în România. Trebuie să dai banii până pe 30 APRILIE
Vacanța perfectă e în acest oraș. Cea mai bună destinație de mers pe jos
Cine a câștigat a 11-a gală Te cunosc de undeva!. Punctele concurenților de la canapea...
A început livrarea pensiilor pe luna mai. Data exactă când intră banii pe card. Poșta...
Momente pline de emoție în familia Sterp. Getuța a făcut mărturisiri înduioșătoare despre regretata ei...
De ce Lora nu a devenit mamă până la 41 de ani: "Eu mă simt...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Ștafeta torței olimpice de la Paris 2024 va include 30 de situri din patrimoniul UNESCO