Statul îți dă 200.000 de lei ca să-ți deschizi o afacere. Criteriile de bază pe care trebuie să le bifezi

Publicat: 22 05. 2017, 08:31

Aceasta spune și că vor fi eliminate din competiție proiectele care acumulează 50 de puncte sau mai puțin (din 100 posibile) și proiectele multiple depuse de aceeași firmă (o firmă nu poate depune decât un sigur proiect).

„Grila de evaluare este foarte simplă. Are numai cinci puncte. Primul criteriu este domeniul de activitate al firmei. Sunt avantajate firmele care au activități de producție, inclusiv producție IT – 40 de puncte. Urmează în ordinea punctajului industriile creative – 35 de puncte, serviciile – 30 de puncte și comerțul – 25 de puncte”, arată Caterina Nicolae.

Al doilea criteriu îl reprezintă numărul de salariați pe care start-up-ul se obligă să îi mențină după finalizarea finanțării (cei 200.000 de lei care pot fi atrași prin schema de minimis Start-up Nation pot fi cheltuiți în maximum 12 luni de la semnarea contractului de finanțare).

Astfel, dacă firma care primește ajutor de minimis se obigă să mențină un singur loc de muncă cel puțin 24 de luni, proiectul este eligibil, dar nu primește nici un punct. Dacă firma se obligă să mențină cel puțin două locuri de muncă timp de 24 de luni, proiectul primește 20 de puncte. Salariile celor doi angajați trebuie să fie cel puțin la nivelul salariului minim pe economie pentru normă întreagă.

Al treilea criteriu de evaluare este dat de condiția persoanelor care vor fi angajate. Dacă firma se obligă prin proiect să angajeze cel puțin o persoană defavorizată sau șomer sau absolvent cel puțin din promoția 2012, proiectul primește 20 de puncte.

Dacă ambii salariați sunt persoane defavorizate, șomeri sau absolvenți, se primesc 25 de puncte.

Al patrulea criteriu este dat de modul în care firma va cheltui ajutorul de minimis câștigat. La fel ca și primul criteriu, și această a patra cerință avantajează firmele care derulează activități de producție. Astfel, proiectul primește 10 puncte dacă cel puțin 50% din ajutorul de minimis este destinat cumpărării de echipamente tehnologice și software-uri. Însă nu orice echipament tehnologic aduce puncte, ci numai cele prevăzute la punctele 2.1, 2.2 și 2.3.6.8.1. (inclusiv echipamente IT – tehnică de calcul) din HG 2139/2004.

Ultimul criteriu de evaluare, al cincilea, este legat tot de modul în care firma va cheltui ajutorul de minimis. Proiectul primește cinci puncte dacă aplicantul se obligă să cumpere echipamente tehnologice sau soft-ware (în proporție de 50% din cei 200.000 de lei) de ultimă generație. Astfel se vor atașa la planul de afaceri o dovadă, de la potențialii furnizori de bunuri achiziționate, a unui document care să ateste faptul că tehnologia de fabricare a acestora nu este mai veche de trei ani.

După închiderea liniei de finanțare, în maxim o zi, se vor afișa pe site-ul aippimm.ro lista cu proiectele depuse care au obținut peste 50 de puncte și lista cu solicitanții respinși (cei ale căror proiecte au obținut 50 de puncte sau mai puțin și/sau cei care au depus două sau mai multe proiecte pentru aceeași firmă).

„Proiectele care au obținut peste 50 de puncte vor intra în procedura de verificare administrativă și a eligibilității. În această etapă se va verifica dacă au fost depuse toate anexele cerute prin planul de afaceri, dacă firma este înființată după 31 ianuarie 2017, dacă respectă condițiile de eligibilitate prevăzute în schema de minimis Start-up Nation”, detaliază expertul în accesarea fondurilor.

Totodată, evaluatorii vor da și un punctaj fiecărui proiect după criteriile enumerate anterior. Din acest moment, proiectele vor fi ordonate descrescător în funcție de punctajul obținut la evaluarea planurilor de afaceri.

La punctaje egale va prevala:
– numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul programului;
– numărul de locuri de muncă ocupate de persoane defavorizate/șomeri/absolvenți după anul 2012;
– achiziția de echipamente tehnologice;
– activitatea pe care accesează programul;
– data și ora înscrierii în program.

După această etapă, aplicația electronică va genera un număr de identificare pentru fiecare proiect în Registrul Unic Electronic, denumit număr RUE.

În fine, ultima verificare este cea a planurilor de afaceri. Aceasta se va face doar pentru proiectele care au fost admise din punct de vedere administrativ și al eligibilității, în ordinea numărului RUE, în limita bugetului aprobat.

„De exemplu, dacă 5.000 de proiecte au trecut de evaluarea administrativă și a eligibilității, dar bugetul liniei de finanțare nu permite finanțare decât pentru 200 de proiecte, nu vor fi verificate decât planurile de afaceri ale primelor 200 de proiecte, ordonate în funcție de punctaj”, spune Caterina Nicolae.

În ultima etapă, cea a evalauării planurilor de afaceri, evaluatorii vor verifică veridicitatea și coerența informațiilor înscrise în planul de afaceri, completarea explicită a tuturor câmpurilor Planului de afaceri, codul CAEN eligibil, inclusiv a legăturii activelor achiziționate cu fluxul activităților/subactivităților care sunt necesare desfășurării sau promovării activităților codului CAEN pentru care se solicită finanțare, concordanța între codul CAEN pe care se accesează și activitățile propuse în planul de afaceri.

Evalurea planurilor de afaceri nu generează un nou punctaj, ci conduce la două decizii: admiterea planului de afaceri sau respingerea acestuia. În cazul admiterii planului de afaceri, aplicantul va primi Scrisoarea de admitere de principiu la finanțare în limita bugetului.

Pe parcursul procesului de selecție, evaluatorii vor putea cere clarificări aplicanților pentru documentele ilizibile, incomplete/neîncărcate în aplicație sau pentru informații neclare/incomplete din planul de afaceri. Netransmiterea tuturor documentelor solicitate prin clarificări, în trei zile de la primirea solicitării, atrage după sine decăderea aplicantului din dreptul de a beneficia de prevederile Programului Start-up Nation.

După primirea rezultatelor (prin scrisoare de admitere/respingere de principiu la finanțare în limita bugetului) aplicanții nemulțumiți de decizia evaluatorilor pot face contestație în cinci zile calendaristice de la primirea Scrisorii.

Pentru soluționarea contestațiilor, se va constitui o Comisie de contestație în cadrul Oficiului Teritorial pentru Întreprinderi Mici Mijlocii și Cooperație, formată din membrii care nu au participat la procesul de evaluare.Termenul de soluționare este de 10 zile lucrătoare de la data primirii contestației.