A fost descoperit al șaselea gust, pe lângă dulce, sărat, acru, amar și umami

Publicat: 01 08. 2015, 17:09

O sută de persoane au fost implicate în acest studiu, ei afirmând că acest gust este unic și diferit de cel al altor eșantioane testate.

A fost descoperit al șaselea gust, pe lângă dulce, sărat, acru, amar și umami

Gustul de grăsime este unic și ar trebui să fie considerat ca al șaselea gust de bază alături de celelalte cinci cunoscute. Această savoare ar trebui să fie denumită „oleogustus” de la cuvântul latinesc „oleo”, care înseamnă gras și gustos, au explicat oamenii de știință americani.

„Cele mai multe dintre grăsimile pe care le mâncam sunt sub formă de trigliceride, molecule formate din acid gras”, a explicat Richard Mattes, profesor de științe ale nutriției la Universitatea Purdue și autor principal al acestei lucrări.

„Trigliceridele oferă o textură plăcută alimentelor, cum este mai ales onctuozitatea, dar nu sunt cu adevărat stimulente gustative”, a spus el într-o declarație.

Într-o încercare de a identifica aroma unică a acestor acizi grași, cercetătorii au făcut apel la o sută de persoane care au fost rugate să clasifice acest gust, comparativ cu gusturile de bază.

Cu toții au simțit că gustul de grăsime a fost unic și diferit de cel al altor eșantioane testate, unele caracterizate drept amare, iritante sau neplăcute.

„Gustul însuși al acestor acizi grași nu este plăcut și atunci când concentrația lor este mare în alimente există un fenomen de respingere de către persoana care le consumă ca și cum mâncarea ar fi râncedă”, a relevat profesorul Mattes care studiază mecanismele și funcțiile gustului.

Însă în doze mici, gustul acestor acizi grași poate îmbunătăți aroma așa cum substanțele amare pot da o notă deosebită vinului, cafelei sau ciocolatei.

Descoperirea gustului unic al acizilor grași ar putea ajuta industria alimentară să producă substituenți ai acestor substanțe. Până acum, astfel de sustituenți au reprodus numai structura grasă, nu însă și aroma, au explicat cercetătorii, scrie Agerpres.