Cercetătorii au studiat din nou singura ființă care ar putea supraviețui apocalipsei. „De ce este atât de greu de ucis?”

Publicat: 30/03/2018, 18:12
Actualizat: 31/03/2018, 08:42

Cercetătorii chinezi au analizat genomul gândacului american (periplaneta americana) și l-au comparat cu genomii obținuți de la alte specii, gândacul australian (p. australasiae) și cel maroniu (p. fuliginosa). Ei au comparat acest gândac și cu alte insecte din specia Blattodea, precum termitele și gândacul german, scrie gizmodo.com.

Ei au descoperit că gândacul american are unul din cele mai mari genomuri cunoscute în rândul insectelor, fiind pe locul secund după lăcustă. Gândacul american a fost foarte apropiat ca structură de cele două specii de gândaci Periplaneta. Pe de altă parte, insecta a fost mai apropiată de două specii de termite, pe care le-au comparat apoi cu gândacul german.

Asta înseamnă că gândacul american (un termen impropriu, deoarece acesta a fost adus în Lumea Nouă din Africa, în secolul 16), ar putea servi drept „model valoros pentru studiul relațiilor evoluționare între gândaci și termite”, au spus cercetătorii.

În studiul istoriei evoluționare a banalului gândac, savanții au descoperit dovada că unele familii de gene au devenit mai expansive, odată cu trecerea timpului, mai ales cele asociate cu recepția chimo și detoxifierea.

Recepția chimo este capacitatea animalului de a mirosi și „gusta” lumea din jurul său. Gândacii americani au acumulat un volum uriaș de asemenea gene, pentru receptorii respectivi. Aceste gene i-au ajutat în evoluția lor, au reușit să mănânce orice, oriunde s-ar fi aflat.

Un număr mare de gene, între timp, i-a ajutat pe gândaci să supraviețuiască și să evolueze, având rezistență la armele chimice pe care noi le-am dezvoltat împotriva lor.

Cercetătorii au studiat și modul încredibil în care membrele lipsă ale gândacilor pot crește din nou, în anumite perioade din viața lor.

Datorită acestei „plasticități de dezvoltare”, gândacii pot supraviețui și vor reuși să trăiască oriunde. Studiul nu a avut doar un rol pur științific, ci și unul practic. Savanții vor să combată epidemia de gândaci, care nu doar că este grețoasă, dar duce la apariția de boli, alergii, ne transformă casa într-o baricadă contra insectelor, chiar dacă doar 30 din cele 4.500 de specii de gândaci își fac veacul pe lângă ființa umană (și foarte puțini reprezintă o amenințare serioasă la sănătatea acestuia).

„Amenințarea gândacilor americani devine tot mai serioasă din cauza încălzirii globale”, au mai scris savanții. „Studiul nostru ar putea face lumină în vederea controlării acestor insecte, care ar putea deveni chiar utile”. Din cauza faptului că gândacii americani sunt crescuți și utilizați la prepararea medicamentelor chinezești, savanții vor analiza în continuare insecta, pentru a identifica „factorii de creștere”, responsabili pentru regenerarea membrelor. Ei vor segmenta în continuare genomul gândacului de lemn, o insectă apropiată de termite, pentru a înțelege mai bine cum se aseamănă acestea cu „verii-gândaci”.

foto: USGS Bee Inventory and Monitoring Lab

Silviu Bănilă
Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul mai mult
O femeie și-a reclamat soțul pentru ce a forțat-o să facă în dormitor. Dar un...
BREAKING | Florin Piersic avea septicemie când a fost internat în spital! Anunțul oficial al...
FOTO. Transformarea incredibilă a lui Valentin Ceaușescu, la 76 de ani! Viața grea de după...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Anunț oficial despre starea lui Florin Piersic: „I s-au infectat sondele din inimă. Situaţia era...
Imagini în premieră absolută cu Florin Piersic de la ”Matei Balș”! Starea de sănătate a...
Boala RARĂ de care suferă Sebastian Dobrincu. Cum l-au afectat problemele de sănătate: „Plângeam în...
Florin Piersic, primul mesaj după ce a fost transferat la Spitalul Matei Balș din Capitală....
Ce au găsit chirurgii în corpul lui Florin Piersic! Medicul care l-a operat a rupt...
Anunț de ultim moment despre starea de sănătate a lui Florin Piersic. Un medic din...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Ce înseamnă DEVANSARE pe autostradă? Este legal să depășești prin dreapta în această situație?
AstraZeneca anunţă că retrage vaccinul COVID-19 în toată lumea. Anunţul vine la câteva luni după...
Substanța MINUNE din roșii! Le face cele mai sănătoase legume
UNGARIA nu a mai rezistat. A luat decizia la care NIMENI nu s-ar fi așteptat
Mirel Rădoi îl concurează pe Țiriac. Antrenorul are un garaj de milioane
Andreea Bălan, incident în timpul unui concert. A căzut de pe scenă când cânta și...
Georgiana Lobonț a izbucnit în plâns! "Bebelușii mei..."
Nicolae Furdui Iancu, despre absența tatălui din copilăria sa și cum reușea mama lui să...
Gestul făcut de Ibrahim Ibru, după ce Raluca Pastramă a fost surprinsă cu presupusul iubit,...
BANCUL ZILEI. Bulă şi Lulă, pe faleză la Constanţa, se uitau în apă unde se...
A fost descoperită o nouă particulă. Cercetătorii o căutau de mult timp!