• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Berceanu vrea taxe ca „să geamă ăștia cu Q7″. FMI îi transmite lui Boc: „Nu avem încredere în voi”

Berceanu vrea taxe ca „să geamă ăștia cu Q7″. FMI îi transmite  lui Boc: „Nu avem încredere în voi”
Șeful de la Transporturi nu este de acord cu majorarea cotei unice sau a TVA însă are propria listă de taxe și impozite despre care spune că sunt prea mici, printre care și cea auto. El a povestit pentru Gândul cum au decurs negocierile cu FMI și cum oficialii Fondului au recunoscut pe față că n-au încredere în Guvernul Boc.

•„Antonescu nici nu știe ce-iTVA”. Întrebat ce știe despre documentulprezentat de Crin Antonescu, Berceanu a răspuns printr-un atac laadresa lui și a colegului său de partid, fostul ministru de FinanțeVarujan Vosganian. „E o prostie. Pe Antonescu dacă îl întrebi nicinu știe ce-i TVA, iar Vosganian când am băgat noi cota unică în2004 venea pe la partid, fuma o țigară și pleca la UniuneaScriitorilor”, ne-a declarat ministrul. El a precizat că nu știeexact despre ce document este vorba dar că este posibil să fie unuldintre scenariile făcute de Finanțe. „Când n-ai bani te gândești șila variantele astea. Faci tot felul de simulări. Ia dom’le, cum ofi dacă umblăm la cifrele astea?”, spune Berceanu.

•Berceanu vrea taxe auto mai mari, să”geamă toți ăștia cu Q7″. Deși se declară”categoric împotriva” creșterii taxelor cum ar fi TVA sau cotaunică, „mai întâi să încasăm actualele taxe și după aceea să negândim dacă le mărim”, Berceanu are lista lui de taxe și impozitepe care ar vrea totuși să le mărească. „Să crească impozitul pemașinile cu motoare de peste doi litri (2.000 cmc), ca în Italia,ca să ajungi în câțiva ani să mai plătești încă o dată mașina. O săgeamă toți ăștia cu Q7”, și-a început ministrul lista cu taxe caretrebuie mărite. „Ar trebui să punem o taxă pe a doua proprietate,pe a treia proprietate. Ar trebui să punem taxă pe terenurilenelucrate”, a continuat ministrul.

•Dacă nu sunt bani pentru drumurimăcar pentru gropile de gunoi să fie.Revenirea economiei nu este posibilă fără investiții, pentru căacestea „au un rol de multiplicator”, susține șeful de laTransporturi. „Dacă nu dăm bani la Transporturi, atunci măcar sădăm la Mediu, să facem gropile de gunoi, că tot e obligație UE.Acolo ar munci români, s-ar plăti taxe, s-ar cheltui lasupermarket”, explică Berceanu.

„Când n-ai bani, te gândești și la variantele astea. Faci totfelul de simulări. Ia dom’le, cum o fi dacă umblăm la cifreleastea?”. Explicația a fost dată de ministrul Transporturilor, RaduBerceanu, într-un interviu pentru Gândul. Oficialul a precizatextrem de clar că el e împotriva creșterii TVA sau a cotei unice.Berceanu spune că pentru a face rost de bani în economie a cerutFondului Monetar, chiar la negocierile de ieri, să permită Românieisă depășească deficitul bugetar, însă, banii respectivi să fiebăgați în investiții. Tot Berceanu însă a parafrazat răspunsuloficialilor FMI: „Nu. Aveți deja o problemă cu deficitul pentru căv-a scăzut creșterea economică și, în plus, nu avem încredere învoi că veți folosi banii pentru investiții”. Chiar dacă se opunecreșterii TVA sau a cotei unice, Berceanu spune că are lista lui detaxe pe care le-ar mări. Să crească impozitul pe mașini de lux ca”să geamă toți ăștia cu Q7″, după cum declară oficialul. Să fietaxată a doua sau a treia proprietate și, în fine, să fieimpozitate terenurile agricole nelucrate.

Discuția cu ministrul vine după ce ieri președintele PNL, CrinAntonescu, a prezentat un document conform căruia Guvernul vrea sărenunțe la cota unică de 16% și să o mărească la 25%, în funcție deanumite praguri, și în cazul salariilor și în cazul profiturilorfirmelor. În același timp membrii Guvernului erau în mijloculnegocierilor cu delegația FMI, prezentă la București pentru adecide dacă România va primi de la Fond tranșa a cincea aacordului, de peste 850 de milioane de euro, care va fi viratăintegral în conturile BNR.

Membrii cabinetului Boc nu au negat existența documentuluipropriu-zis, în care se prezintă varianta dublării impozitelor peterenuri și locuințe, precizând doar că acesta nu este oficial.”Singurul document oficial referitor la măsurile pe care le va luaGuvernul în perioada următoare va fi scrisoarea de intenție pe careMinisterul Finanțelor Publice o va remite Fondului MonetarInternațional”, a precizat ministerul de resort într-un comunicatde presă. Șeful misiunii FMI la București, Jeffrey Franks, adeclarat la finalul negocierilor cu membrii executivului că nu sepune problema majorării taxelor în următoarele luni.

Intervievat de Gândul, MinistrulTransporturilor, Radu Berceanu, susține că paginile prezentate deliderul PNL fac parte, cel mai probabil, dintr-un document de lucrual Finanțelor. Berceanu spune că atunci când n-ai bani este normalsă îți faci scenarii, să vezi cum ar fi dacă mărești vreo taxă. Înceea ce privește rugămintea lui la oficialii FMI, privind creștereațintei de deficit bugetar pentru a avea mai mulți bani pentruinvestiții, ministrul spune că acesta a fost negativ.

•FMI nu are încredere în GuvernulBoc. Șeful de la Transporturi a anunțatrecent că va cere Fondului majorarea țintei de deficit bugetar cu1-2 puncte procentuale de la nivelul stabilit, de 5,9% din PIB,pentru a putea cheltui mai mulți bani pe drumuri. Majorarea ar fipermis cheltuirea a până la 2,5 miliarde de euro în plus. RăspunsulFMI a fost negativ. „Eu le-am propus să mai creștem puțin deficitulși diferența să meargă la investiții. Dacă băgăm bani în investițiiăla tot se duce la hipermarket, face cumpărături iar banii seîntorc la buget”. Întrebat care a fost răspunsul Fondului, Berceanui-a citat pe oficialii FMI: „Nu. Aveți deja o problemă cu deficitulpentru că v-a scăzut creșterea economică și, în plus, nu avemîncredere în voi că veți folosi banii pentru investiții. Și acum seia de la bugetul de stat pentru a se da la pensii”….(Citește mai departe în paginaurmătoare)

Inchide