Elevii s-au supărat pe senatori că nu au eliminat plafonul pentru navetă. Ecaterina Andronescu: „Elevii nu s-au informat în legătura cu decizia noastră”

Publicat: 24 04. 2015, 19:08

Elevii critică vehement decizia Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din cadrul Senatului României, care a acordat aviz negativ cererii de a elimina plafonarea sumei acordate elevilor navetiști pentru a-și deconta transportul către și de la unitatea de învățământ, susțin elevii într-o scrisoare publică. Elevii spun că  rămânerea plafonului de 26 de lei/2 km + 2 lei/km la decontarea navetei va crește de fapt rata abandonului școlar. 

„Prin art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 29/2013, decontarea navetei elevilor care învață în altă localitatea decât cea de domiciliu a fost plafonată la suma de la 26 de lei/2 km + 2 lei/km, această decizie afectând accesul liber la educație al elevilor din România, existând multe situații de elevi care nu și-au putut continua studiile, din lipsa banilor necesari pentru efectuarea navetei”, susțin elevii.

Pe de altă parte, elevii cer Ministerului Educației  să ia măsuri care să sprijine scăderea ratei părăsirii timpurii a școlii, în condițiile în care România și-a asumat, prin strategia Europa 2020, scăderea abandonului școlar la 11% în anul 2020, în prezent acesta fiind de 17,4%.

În replică, Ecaterina Andronescu, președinta comisiei de învățământ din Senat a spus că elevii nu s-au informat cu privire la decizia luată în parlament.

„Elevii nu s-au informat în legătura cu decizia noastră. Decizia aceasta reglementa extrem de puțin din ceea ce înseamnă naveta elevilor. Am hotărât în comisie că vom porni o inițiativă legislativă a comisiei care să privească global și mobilitatea profesorilor, și naveta profesorilor și naveta elevilor, deci să fie unitară abordarea. Nu reglez acum pentru 5 kilometri. N-am discutat cu transportatorii să văd care e punctul lor de vedere. Am decis în comisie să îi chemăm și pe transportatori și vom face noi o inițiativă legislativă care să privească global naveta elevilor și a profesorilor”, arată Ecaterina Andronescu, care susține că în curând va exista o inițiativă legislativă nouă privind transportul elevilor.

„Am azi două inițiative cu transportul, una care omora articolul din ordonanță și rămânea aiurea, nimic în locul ordonanței, și a doua ințiativă reglementa pe 5 kilometri. Și atunci am zis hadeți să facem o treabă serioasă, să chemăm la o dezbatere și transportatorii și ministerul și să găsim o formulă. Elevii n-au dreptate, nu puteam elimina ordonanța și să lăsăm nimic în locul ei. Trebuie să găsim o formulă la înțelegerea cu transportatorii, pentru că nici ce s-a întâmplat până acum, până să rezolve Guvernul problema prin ordonanță de urgență, nu era corect. În 2012, față de planificarea din 2011, care în mod normal ajungea pentru acoperirea cheltuielilor de navetă,  prețurile au crescut de 10 ori, pentru că transportatorii au înțeles că dacă elevii au asigurată naveta la ei prețul biletului poate să fie de 10 ori mai mare pentru un elev față de un cetățean normal. Și asta vrem noi să evităm”, a precizat Ecaterina Andronescu. Aceasta a precizat că în acest an școlar decontarea transportului elevilor va rămâne la fel.

Problema decontării transportului elevilor și profesorilor a apărut în 2012, când Ministerul Educației nu a mai plătit banii pentru transportului elevilor pe motiv că prețul pe kilometru a crescut foarte mult la unii dintre transportatori. Ca să rezolve problema în 2013, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care stabilea că plafonul de 26 de lei/2 km + 2 lei/km pentru naveta elevilor. De atunci, elevii au încercat să determine autoritățile să elimine acest plafon, pentru că în unele cazuri costul transportului depășește plafonul. Ei spun că acest lucru duce la o creștere a abandonului școlar, multe dintre familiile elevilor în cauză neavând posibilitatea financiară de a acoperi costurile navetei.

În 2013, elevii au fost de mai multe ori în grevă japoneză pentru a-i determina pe cei de la Ministerul Educației să le dea bani de transport.  Atunci, Ministerul Educației susținea că existau diferențe mari între costurile pentru aceeași distanță de la un județ la altul, fapt ce a dus la depășirea sumei estimate pentru plata abonamentelor.