Nota 10, domnule profesor! „Am avut elevi care au luat Bac-ul cu 9.50. Și nu puteam să fiu eu mai prejos decât ei”

Publicat: 24 07. 2013, 11:22
Actualizat: 22 10. 2014, 15:54

REZULTATE DEFINITIVAT 2013. Când tot mai mulți profesori părăsesc anual sistemul de învățământ, există unii care se încăpățânează să rămână și să obțină nota 10 la examenul de definitivat. În total, în 2013, sunt 32 de candidați care au luat nota maximă la examenul susținut săptămâna trecută, asta după ce au trecut cu brio de inspecțiile de la clasă, care fac și ele parte din examenul de definitivat.  Ce-i determină să rămână într-un sistem de educație prost plătit și mereu în schimbare? Motivațiile sunt diverse, de la dragostea pentru copii până la speranța că totuși se va schimba ceva în bine.

Gândul a stat de vorbă cu câțiva dintre profesorii de nota 10 și vă prezintă poveștile lor.

Ana Maria Petre Boceanu, 34 de ani, din București, este una dintre cele trei candidate din București care au luat 10 la definitivat. Lucrează în învățământ de când a terminat facultatea. A făcut o scurtă pauză de maternitate, dar s-a reîntors. În prezent, este profesoară de comerț/științe economice la Liceul Tehnologic Contantin Kirițescu. Spune că pentru definitivat s-a pregătit 12 ore pe zi, mai ales după ce școala s-a încheiat.

„Credeam că nu mai reușesc să termin, pentru că am avut mult de învățat. Dacă nu predai un pic înainte de examen,  nu ai cum să te uiți pe subiecte și să te descurci”, spune profesoara. A vrut să lucreze cu copiii de când  mică. „Tot timpul am ceva de învățat de la ei, dar și ei de la mine”, arată Ana Maria. Generațiile de elevi sunt altfel astăzi, dar copiii care nu învață sigur au probleme acasă.  „Nu este vorba de neadaptarea lor. Eu întotdeauna i-am studiat și am văzut. Nu toți sunt de 10, dar nici toți nu sunt de 4″, mai spune profesoara.

Una dintre problemele din învățămîntul preuniversitar este supraglomerarea de la clasă. „Să ai 35 de elevi într-o clasă este mult. Reușești să-i înveți, dar cu greu. Dacă ar fi 20 în clasă, altfel ar sta lucrurile”, a spus Ana Maria. Ea crede că va rămâne în educație, chiar dacă ar putea să lucreze și în alt domeniu.

„Trebuie să improvizezi tot timpul”

Carmina Nica Petcu, 26 de ani,  este o altă candidată din București care a luat 10. Este educatoare, cu toate că a terminat Literele. Spune că ar putea să facă multe alte lucruri. „Dar prefer copiii preșcolari pentru că ei sunt mai altfel. Amprenta pe care ne-o punem asupra lor este esențială pentru formarea lor. Copiii petrec mai mult timp cu noi decât  cu părinții lor”, spune Carmina. E foarte mândră de nota obținută, deoarece spune ea este luată prin multă muncă, cu proiecte și lucrări originale.

„Am avut practic o săptămână să repet partea de pedagogie pentru că trebuie să te obișnuiști cu termenii specifici. Dar examenul nu a fost greu”, spune Carmina. Pasiunea pentru copii este principalul motiv pentru care rămâne în învățământ. „Să lucrezi în educație nu înseamnă numai 4-5 ore pe care le ai la școală cu copiii, înseamnă multe mai multe ore de pregătire”, spune educatoarea.

„Lipsa de investiții este una dintre problemele învățămîntului. Trebuie să improvizezi tot timpul. Dacă am avea o dotare mai bună și mai multe materiale educația ar fi altfel”, consideră profesoara. Totuși, Carmina spune că peste 5 ani va fi tot în învățământ, poate nu la grădiniță, dar tot la catedră.

Carmina Nica Petcu- foto arhiva personala

„Nu mai există motivația pentru meserie”

Elena Enache, 40 de ani, cea de-a treia profesoară de 10 din Capitală, este la bază inginer specilizat în prelucrarea lemnului. În prezent este profeaosră la Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși din București. A intrat în sistemul de învățământ în urmă cu câțiva ani, după ce multe dintre fabricile de lemn au dat faliment. Definitivatul nu a fost un examen greu, dar l-a tratat cu foarte multă seriozitate. Profesoara consideră că învățământul ar avea o șansă dacă s-ar pune accent mai mult pe formarea de meseriași.
„Nu mai există motivația pentru meserie. Din păcate s-au desființat școlile de profesionale care pregăteau strict meseriași”, spune Elena.  Nici școala nu-i ajută prea mult pe elevi. „Practica este numai în programă, dar se face cum se face. Bacalaureatul se ia mai greu, iar loc pe piața muncii se găsește foarte greu”, arată profesoara, care spune că cconomia este cea care ar trebui să dea soluția.

Delia Gavrilă, 27 de ani,  este singura profesoară din județul Vaslui care a luat 10 la definitivat. Predă psihologie la trei școli. „Sunt puține ore de psihologie, îmi acopăr norma la mai multe școli, până fac 18 ore e mai greu”, spune Delia. Dacă profesorii ar fi atrași spre educație învățământul ar arăta altfel, este de părere Delia.

„Cred că asta lipsește: motivația pentru cei care intră în sistemul asta. Salariul nu te motivează. Trebuie să-ți placă foarte mult să lucrezi cu copiii”, spune profesoara. Nu știe dacă va rămâne în învățămînt din cauza lipsei orelor. „Oarecum este totul incert, nu neapărat că nu vreau eu. Acum am luat 10, dar dacă nu sunt ore…”, mai spune profesoara, care adaugă să nu se aștepta la nota maximă chiar dacă a scris 15 pagini.

Delia Gavrilă- foto arhiva personala

Claudiu Stoia, 33 de ani, din Blaj este singurul candidat care a obținut 10 la definitivat din județul Alba și în același timp al doilea profesor într-o mare de femei. A lăsat armata pentru educație. Este specializat în managementul organizației militare și în prezent predă științe economice la un liceu tehnologic din Blaj. Comparând armata cu educația, cea din urmă i se mare mult mai grea.

„Nu mi-am imaginat când eram ofițer că va fi așa, chiar îi invidiam pe profesori că au mai mult timp liber, dar nu e chiar așa. după ce am devenit profesor în urmă cu trei ani mi-am dat seama că-mi făcusem o imagine greșită. În învățămînt efortul este mai mare”, afirmă fostul ofițer.

Definitivatul nu este un examen greu. „Am făcut și niște cursuri pentru psihologie pedagogică. Dar anul acesta m-am stresat mai mult pentru ca s-a ridicat stacheta la 8″, spune Claudiu. În opinia lui, educația e ținută pe linie moartă în mod voit.

„Este o problemă de mentalitate. Dacă ne uităm în istorie puține au fost perioadele în care învățământul să fie apreciat. De ce să avem noi învățămînt de calitate pentru că oamenii o să întrebe „dar voi ce faceți?”, „cum ne conduceți că n-aveți nicio treabă””, arată Claudiu. Profesorul spune că l-a motivat să ia nota 10 chiar elevii lui, care anul acesta au laut note peste 9 la Bacalaureat. „Am avut elevi care au  luat Bac-ul cu 9.50, 9.60. Și nu puteam să fiu eu mai prejos decât ei”, arată profesorul.

Claudiu Stoia- foto arhiva personala

Timea Pany-Vas, 23 de ani, este una dintre cele trei profesoare din județul Cluj care a obținut media 10 la definitivat. Este învățătoare la o școală de predare în limba maghiară. Și-ar fi dorit să fie scriitoare, dar a renunțat la acest vis când a mers la facultate. Pentru definitivat s-a pregătit cam trei săptămâni. „Copiii sunt singura motivație pentru care rămân în învățământ”, spune învățătoarea, care se vede muncind tot pentru copii, dar poate nu în educație. Învățământul ar fi altfel dacă programa școlară ar fi altfel. „ Programa școlară și examenele ar trebui schimbate pentru că e greu să-i pregătești pe copii după ele”, a conchis învățătoarea.

Timea Pany-Vas – foto arhiva personala

 

LISTA PROFESORILOR CU 10 la DEFINITIVAT 2013

 

REZULTATE DEFINITIVAT 2013. Datele de la Ministerul Educației arată că din totalul de 7.400 candidați prezenți la proba scrisă a examenului de definitivat, 6.651 de candidați au finalizat această probă și 3.181 (47,83%) au promovat.

Cel mai ridicat procent de promovare s-a înregistrat în județul Gorj  – 76,47% -, iar cel mai scăzut procent, în județul Caraș-Severin – 29,33%.

Dintre candidații care au reușit să  promoveze examenul, 32 au obținut note de 10, iar alți 174, note între 9,50 și 9,99. Cele mai multe note obținute, însă, 1.826, au fost între 8 și 8,49.

Cadrele didactice care au promovat examenul național de definitivare au dobândit dreptul de practică în învățământul preuniversitar.

Candidații prezenți la examenul de definitivare au avut de susținut două probe. Prima, care s-a desfășurat în perioada ianuarie – iunie, a constat în susținerea a două inspecții speciale la clasă și a avut caracter eliminatoriu.

În urma acesteia, din cei 8.567 de candidați înscriși, au reușit să se califice pentru a doua probă, scrisă, din data de 18 iulie, 7.889 de candidați.

.