Tot ce trebuie să știi despre diferențele dintre benzina de 95 și cea de 98. Cât de mult este influențată puterea motorului

Tot ce trebuie să știi despre diferențele dintre benzina de 95 și cea de 98. Cât de mult este influențată puterea motorului
Diferențele dintre benzina de 95 și cea de 98 / Sursa FOTO: Facebook
Publicat: 04/12/2022, 17:07

Toți mecanicii ne spun că nu este nicio problemă dacă alimentăm cu un combustibil care are o cifră octanică mai mare. Probleme pot apărea, însă, doar dacă nu respectăm recomandările producătorului și punem benzină de o calitate inferioară celei potrivite mașinii noastre.

Între benzina de 95 și cea de 98, diferența o face cifra octanică, în primul rând, dar e mai mult de atât, după cum o să vedem.

Benzina de 98, rezistență mai bună la detonație

Benzina de 98, un combustibil superior, conține și aditivi pentru curățarea motorului și protecția acestuia.

Însă Michael Frătița, șef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galați, a explicat pentru adevărul.ro că „98” are o rezistență la detonație mai bună. Adică, se va autoaprinde la o temperatură mai înaltă decât benzina obișnuită, de 95.

Dar la motoarele diesel lucrurile stau fix pe dos – motorina se va autoaprinde la o temperatură mai mică, din cauza cifrei cetanice. Cu cât combustibilul are cifra cetanică mai mare, cu atât se va autoaprinde mai ușor, în timp ce la benzină este invers. Cu cât combustibilul are cifra octanică mai mare, cu atât se va autoaprinde mai greu, afirmă Michael Frătița.

Revenind, inginerii susțin că nu este nicio problemă dacă alimentăm cu benzină de 98 un autoturism care are un motor la care este recomandată benzina de 95. Problemele apar atunci când băgăm combustibil cu o cifră octanică inferioară la o mașină la care se cere de către producător benzină de 98.

„Cifra octanică ne va da rezistența la detonație a motorului și implicit performanța. Un motor, cu cât este mai performant, va funcționa cu o benzină de o calitate mai bună. Motoarele fără pretenții prea mari funcționează cu benzină de 95. Cu toate acestea, majoritatea motoarelor sunt dotate cu senzori de detonație pe bloc, ce au posibilitatea de a face reglaje dinamice pe partea de avans la aprindere a motorului” – Michael Frătița.

Detonația reprezintă „o ardere anormală în motor. După producerea scânteii, avem arderea în cilindrii de la motor. Când vorbim de arderea anormală, apare un alt front de flacără în camera de ardere a motorului, care se va propaga înainte de producerea scânteii, iar asta reprezintă detonația”, detaliază Michael Frătița.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase