Cât de transparente sunt, de fapt, ofertele de telefonie și de internet din România. Decizia care îi va obliga pe operatori să-ți spună ce primești de banii dați

Publicat: 25 06. 2015, 19:47
Actualizat: 21 03. 2019, 11:05

La ora actuală, operatorii telecom din România au peste 300.000 de oferte de servicii de telefonie, internet sau pachete care includ astfel de servicii, reiese din datele disponibile pe veritel.ro, comparatorul de oferte telecom dezvoltat de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

ANCOM le cere operatorilor telecom din România mai multă transparență și impune noi obligații de informare a clienților, reiese din decizia nr. 158/2015 care va intra în vigoare sâmbătă, 27 iunie 2015.

Practic, începând de la această dată nu doar furnizorii de servicii de telefonie, ci și cei de internet și retransmisie TV vor trebui să publice pe pagina proprie de internet și să comunice utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, anumite informații referitoare, de exemplu, la:

♦ tarifele aplicabile planului tarifar;

♦ serviciile incluse în planul tarifar respectiv și resursele acordate;

♦ modul în care acestea pot fi utilizate;

♦ termenul maxim și condițiile de instalare a serviciilor;

♦ durata contractului și condițiile de încetare a acestuia;

♦ informații despre orice limitări, blocări sau praguri ce pot fi aplicate de furnizor.

În plus, furnizorii de servicii de acces la internet vor preciza valoarea maximă a vitezei de download și de upload, precum și valoarea vitezei minime garantate, dacă aceasta există, iar dacă nu există se va preciza acest lucru.

ANCOM cere totodată clarificarea și suplimentarea informațiilor existente în prezent pe site-urile operatorilor telecom privind acoperirea, astfel încât să fie indicată acoperirea geografică de tip outdoor a serviciilor de comunicații electronice pe care aceștia le furnizează, cu precizarea localităților unde există acoperire și a tehnologiilor prin care se furnizează serviciile (de exemplu, în cazul telefoniei mobile, 2G, 3G etc).

„În plus, furnizorii de servicii de comunicații electronice trebuie să afișeze pe pagina principală a site-ului propriu un link direct, ușor vizibil și cu o denumire sugestivă, către contractul cadru și condițiile de furnizare a serviciilor prin intermediul cartelelor preplătite, dar și să păstreze online o arhivă cu contractele cadru și cu planurile tarifare care nu mai sunt în vigoare, dar care sunt încă utilizate de abonați”, transmite ANCOM.

Profilul utilizatorului mediu de telefonie și internet din România

Profilul unui utilizator mediu de telefonie mobilă din România, conform datelor statistice ANCOM utilizate de veritel.ro, arată că acesta folosește lunar 155 MB pentru traficul de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri naționale (dintre care 64 în rețeaua proprie și 8 în afara rețelei) și sună în medie 202 minute în rețea (din care 201 către mobil și 1 către fix) și 47 de minute în afara rețelei (din care 40 către mobil și 7 către fix). Utilizatorul mediu de telefonie fixă sună lunar 45 de minute în rețea și 32 de minute în afara rețelei.

În România sunt utilizate aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă și peste 16 milioane de conexiuni la internet de bandă largă, în timp ce aproape 7 milioane de gospodării au acces la servicii de retransmisie TV contra cost, potrivit celor mai recente date statistice publicate de ANCOM.