Consiliul Concurenței: Documentația depusă de GFR pentru obținerea avizului de preluare a CFR Marfă este incompletă

Publicat: 29 09. 2013, 21:26
Actualizat: 30 07. 2014, 14:32

Documențația depusă marți de Grup Feroviar Român (GFR) la Consiliul Concurenței pentru aprobarea preluării CFR Marfă este incompletă, a declarat sâmbătă, la Sinaia, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

‘Solicitarea nu este completă și le vom trimite săptămâna viitoare o cerere să completeze datele. Noi vom da un răspuns cât mai curând posibil. Termenul în care trebuie să dăm un răspuns este de cinci luni de la primirea documentației complete’, a spus Chirițoiu, citat de Agerpres.

Consiliul Concurenței a anunțat recent că, începând cu data primirii unei notificări complete, care conține toate elementele necesare pentru a permite controlul eficient al unei operațiuni de concentrare economică, termenul legal maxim în care Consiliul Concurenței va emite o decizie în ceea ce privește compatibilitatea unei operațiuni de concentrare economică cu un mediu concurențial normal este de 5 luni de zile.

Chirițoiu a explicat că nu este exclusă nicio variantă de răspuns din partea Concurenței.

‘Cotele de piață sunt mari și ne uităm la asta. Putem spune „da”, „nu” sau „da, condiționat”. Condițiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renunțarea la anumite părți din aceste companii. Ne putem uita și la partea de contracte. Este mai puțin probabil să punem condiții pe partea de preț, dar ne vom uita și la asta. Nimic nu este exclus’, a explicat Chirițoiu.

Întrebat ce se va întâmpla dacă răspunsul Concurenței va fi negativ, Chirițoiu a răspuns că, în acel caz, toată tranzacția va fi blocată.

‘Am discutat și cu Comisia Europeană despre acest caz și îi vom anunța săptămâna viitoare că am primit notificarea. Chiar dacă documentele nu sunt complete, le vom spune celor de la Comisie ce avem’, a adăugat Chirițoiu.

Consiliul Concurenței a anunțat vineri, printr-un comunicat de presă, că a solicitat informații din piață despre concentrarea economică formată după preluarea companiei CFR Marfă de către Grup Feroviar Român (GFR).

Gruia Stoica, care controlează GFR, a declarat la începutul lunii septembrie că va achita întreaga sumă de 202 milioane euro pentru cele 51% din acțiunile CFR Marfă după ce Consiliul Concurenței va emite avizul în urma analizei de piață concurențială. 

Transferul dreptului de proprietate asupra acțiunilor majoritare la CFR Marfă este condiționat și de „emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii” în conformitate cu dispozițiile Legii concurenței „și/ sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente”.

Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, dacă finalizarea tranzacției nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desființează „de plin drept” fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.

Președintele Traian Băsescu a declarat, duminică, la „După 20 de ani”, că GFR-ul condus de Gruia Stoica nu are banii pentru CFR Marfă, iar în acest moment se caută „tertipuri”.

„Nu vreau să descurajez investitorul, dar, din câte știu, nu va avea banii. Se caută tertipuri”, a spus șeful statului. El a comentat că „problema este cum a definit guvernul investitorul strategic”, precizând că în CSAT  „s-a cerut un investitor strategic”, adică unul care să aibă banii pentru privatizare, dar și pentru investiții și modernizare.