Cum a ajuns România una dintre poveștile economice de succes ale Europei

Publicat: 19 05. 2016, 16:07
Actualizat: 27 03. 2019, 20:14

Potrivit analizei, PIB-ul se va extinde cu 4,1% în acest an, în mare parte datorită încrederii consumatorilor în mediul economic actual.

„România s-a îndepărtat din Balcani, în ceea ce privește potențialul și ar trebui să fie văzută tot mai mult ca o piață cu tendințe bune de creștere pe un volum mai mare. Țara a dovedit că merită să fie tratată ca o piață de bază din ECE, la egalitate cu Polonia, Ungaria, Cehia și Slovacia, iar mediul de afaceri internațional se așteptă ca aceasta să fie una dintre cele cinci piețe de top în acest an”, se arată în analiză.

Indicatorul „sentimentului economic” este aproape de a înregistra niveluri ridicate, iar încrederea în mediul de afaceri continuă să se îmbunătățească. Un mediu deflaționist încurajează creșterea salariilor reale și a împins consumul și vânzările cu amănuntul la niveluri record ridicate în ultima perioadă. Iar majorarea salariului minim va adăuga un impuls suplimentar.

Daniel Thorniley spune că salariile reale au crescut mai mult de 2% în 2015, sprijinind creșterea vânzărilor cu amănuntul cu mai mult de 10% față de sfârșitul anului trecut. De asemenea, rata șomajului a bifat în jos, sub nivelul de 7% și a plutit aproape de 6,6% până în 2015 și va continua să scadă în acest an, la aproape de 6,1%. Scăderea treptată, dar constantă a șomajului sporește creșterea încrederii consumatorilor.

Cheltuielile gospodăriilor au crescut în ultimii ani și acesta este un factor principal din spatele poveștii actuale de creștere. Consumul privat a crescut cu 5.5% anul trecut și predicția este de extindere cu încă 5.7% în 2016 și cu moderare ușoară în anii următori. Cheltuielile au crescut constant în fiecare lună, în ultimii doi ani, ceea ce induce că afacerile cu produse de consum sunt optimiste în mod justificat asupra proiecțiilor lor de vânzare pentru 2016. La toate acestea contribuie printr-un impuls suplimentar și reducerea suplimentară a TVA-ului de începutul acestui an.

„Acestea toate sunt cifre de consum solide, ceea ce ne determină să credem că recuperarea va fi menținută datorită, în mare parte, consumului intern, cheltuielilor gospodăriilor, exporturilor și proiectelor finanțate de UE”, se mai spune în analiză.

Redresarea în zona euro continuă și aceasta este o veste bună pentru România care va fi contaminată în mod pozitiv prin exporturi în primul rând, ce vor alimenta industria și investițiile și apoi încrederea consumatorilor și stimularea consumului.

În plus, România a implementat măsuri anticorupție, care par a fi eficiente, iar investitorii iau acest lucru ca pe un semn pozitiv, se mai arată în analiză.

Daniel Thorniley este o personalitate recunoscută la nivel internațional, specializat pe analiza piețelor emergente globale, în special Rusia, Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa. De asemenea, el a fost Senior Vice President al Economist Intelligence Unit, unde a gestionat operațiunile CEEMEA, inclusiv programele CEO Peer Group și de o serie de dialoguri între mediul de afaceri-guvern.