De ce nu dispar cărțile de vizită, ci, dimpotrivă, sunt folosite tot mai des

Publicat: 23 03. 2015, 20:56

Guangbiao Chen, un mogul chinez, a inclus pe cartea sa de vizită detalii ridicole, precum „erou salvator în timpul cutremurului din China”, „cel mai cunoscut filantrop din China”, „cel mai bun expert în demolări din China” și chiar „cea mai influentă personalitate din China”.

Ritualul schimbului de cărți de vizită poate fi studiat cu precădere în lumea afacerilor, scrie Business Insider, care citează o analiză realizată de The Economist. Cărțile de vizită au fost inventate de chinezi în secolul 15 sub forma unor anunțuri prin care își anunțau vecinii că urmează să-i viziteze. Vânzătorii din Europa au inventat în secolul 17 unele cărți de vizită, folosite drept reclame în miniatură.

În romanul lui Bret Easton Ellis, „American Psycho”, personajul principal, un serial killer „deghizat” în manager, încearcă să îi influențeze pe ceilalți cu noua sa carte de vizită. Personajul interpretat de Christian Bale în filmul „American Psycho” este șocat să afle că unele din cărțile de vizită ale partenerilor săi de business sunt mult mai elegante decât cea fluturată de el.

Multe din companii încearcă să transforme cărțile de vizită în adevărate obiecte de artă. Angajații de la Lego oferă figurine din plastic, cu datele de contact tipărite pe piesele din plastic. De asemenea, cărțile de vizită ale managerilor de la McDonalds sunt realizate sub forma unor pungi de cartofi prăjiți.

Un avocat canadian, specializat în divorțuri, folosește cărți de vizită care pot fi „rupte” în două, câte o jumătate pentru fiecare dintre soții care se despart. La rândul său, șeful Facebook, Mark Zuckerberg, care avea o carte de vizită cu mesajul „I’m CEO, bitch”, are acum un „mesaj de prezentare” mai cuminte.

Cărțile de vizită le pot reaminti oamenilor când au cunoscut o anumită persoană, fără să mai fie nevoiți să intre pe internet. Același obiect aparent banal poate stârni zâmbetele – David Cheesewright, șeful diviziei internaționale a lanțului de magazine Walmart, le oferă partenerilor de business cărți de vizită fabricate din hârtie reciclabilă, imprimată cu numele „Dave”.

Cărțile de vizită reprezintă dovada „vie” a unui principiu nemuritor: ierarhia contează. Funcția unei persoane reprezintă un element esențial, care completează identitatea acesteia. Ritualul schimbului de cărți de vizită poate părea demodat, dar rămâne viu și în epoca modernă.