Patru noi reguli esențiale pentru „sănătatea digitală” a brandurilor. Pandemia a schimbat trendurile în comunicarea online a companiilor

Publicat: 29 04. 2021, 16:38
Actualizat: 29 04. 2021, 16:40
Sursă Foto: Pixabay - Caracter Ilustrativ

Românii se simt izolați după un an în care pandemia le-a afectat radical modul de viață, și, mai mult decât oricând, declară că și-au schimbat obiceiurile de consum. 83% spun că nu mai simt că au o conexiune cu brandurile, relevă studiile GWI 2020 si SNA Focus. Trecerea inevitabilă la online: cursuri online, cumpărături online, mese online de familie a crescut importanța identității digitale a brandurilor, măsurate pe baza Digital Health Index (Indicele de Sănătate Digitală).

Pe baza Digital Health Index (DHI), sunt generate lunar clasamente dedicate mai multor industrii-cheie. Cu scopul de a surprinde cât mai clar evoluția industriilor pe baza deciziilor lor digitale, în această primă etapă, s-a luat în calcul trimestrul 1 2021 în comparație cu trimestrul 4 2020. Categoriile analizate sunt Auto, Bănci, Retail, Telecom, Farmacii, Clinici și Soft Drinks și se găsesc pe www.digitalhealthindex.ro.

Rezultatele analizei, care integrează milioane de date în timp real, arată că „sănătatea digitală” a celor mai cunoscute branduri din domeniul Auto, Bănci, Farmacii și Clinici este în scădere – cel mai probabil ca rezultat al limitărilor impuse de pandemie în comunicarea și interacțiunea cu clienții în timp ce brandurile din retalil (marile lanțuri alimentare) și Telecom au înregistrat, în medie, un trend de creștere a „sănătății digitale”.

Pe baza acestor date, Publicis și Digitas România, care au lansat DHI, au elaborat un set de reguli de „bune practici” digitale care să crească notorietatea și vizibilitatea online a brandurilor.

“Dacă, atunci când iei decizii, nu știi ce se întâmplă cu brandul tău și te bazezi doar pe modele de marketing de acum 2-3 ani, n-ai făcut absolut nimic. Brandurile au nevoie de date proaspete, actuale, care să reflecte ceea ce se întâmplă astăzi sau cel puțin în săptămâna curentă. Altfel, Always-On Marketing devine Always-Late Marketing.”, a declarat Teddy Dumitrescu, CEO, Publicis Groupe România

Cele patru noi reguli în definirea identității digitale a brandurilor

Concluziile desprinse în urma analizei comunicării liderilor de industrii din topurilor generate de Digital Health Index, în T1 2021 comparativ cu T4 2020:

1. Nu te retrage în umbră: Nu opri comunicarea, nu fă pauză, pentru că pierzi teren! Este mult mai scump să recuperezi lipsa comunicării.

2. Află ce se întâmplă dincolo de display: Dincolo zona de media plătită (display), e nevoie de prezența ta în .ro not-paid, în zona de conținut, presa, forumuri. Acolo se află o latură mai autentică a brandului, mai aproape de consumatorul real.

3. Contextualizează și dă valoare: În această perioadă, cel mai bine performează tot ceea ce este parteneriat de conținut contextual real, implicarea în evenimente și asocieri de brand. O tranziție către conținut real, contextual, de calitate, plus asocierile brandului cu influenceri și evenimente aduc cea mai mare vizibilitate, dar și cel mai bun engagement. În corelație și cu 1st party data research & trend din 2021, acesta este, în mod cert, anul în care ecuația de valoare dintre consumator și brand se construiește printr-un schimb de valoare, prin ascultarea consumatorului, prin storytelling.

4. Influencerii dau brandului o „față umană”: În zona de “conviviality” (simpatia câștigată de branduri în Social Media), în T4 și T1, video storytelling-ul cu poveștile educaționale sau poveștile pur și simplu au asigurat brandurilor un succes garantat. Toate acestea, create cu ajutorul influencer-ilor.

Indicele de sănătate digitală (DHI) este alcătuit din trei scoruri principale, fiecare reprezentând 1/3 din DHI.

1. Scorul de Putere Digitală măsoară cât de interesant este brandul respectiv pentru consumatori așa cum se manifesta online
2. Scorul de Putere a Conținutului măsoară prezența on-line a unui brand, pornind de la sursele mențiunilor din spațiul digital.ro și face o pondere cu impactul pe care îl au aceste mențiuni (viewership). Cu alte cuvinte, nu este suficient să ai apariții în online, ele trebuie sa fie și puternice pentru a obține un scor mai mare.
3.  Scorul de Convivialitate măsoară nivelul de empatie a unui brand dat de câte interacțiuni pozitive are acel brand în Social Media.

DHI integrează milioane de date în timp real, cu mare potențial în viitoarele decizii de business ale clienților noștri: de la prioritizarea canalelor media, obținerea unui content mai bun, până la strategii de comunicare mai eficiente.