ANALIZĂ. Statistici alarmante: Sub 50% dintre IMM-urile din România sunt interesate de digitalizare. Alexandra Lucescu, SoftOne: Există un decalaj între mediul de afaceri și sectorul IT în adoptarea noilor tehnologii

Publicat: 07 06. 2021, 10:56
Actualizat: 07 06. 2021, 10:57
Pentru IMM-urile din România, subiectul securităţii IT este unul dintre cele mai puţin importante din perspectiva adoptării digitalizării

România se plasează la coada clasamentului european în ce priveşte ponderea IMM-urilor care au un plan sau o strategie pentru a-şi digitaliza activitatea proprie, arată studiul „Barierele Digitalizării mediului public şi privat din România”  publicat în aprilie 2021 de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Este o situație alarmantă dar și paradoxală: industria IT din România s-a dezvoltat exponențial, însă mediul de afaceri local încă nu a ajuns la maturitate din punct de vedere al digitalizării, a precizat, pentru GÂNDUL FINANCIAR, Alexandra Lucescu, director de operațiuni SoftOne România.

Faptul că IMM-urile româneşti se poziţionează către coada clasamentului, atât în ceeea ce priveşte adoptarea tehnologiilor de bază, cât şi în ceeea ce priveşte tehnologiile avansate, arată că lipsa unei strategii de digitalizare este simptomul unor probleme mai profunde, de tip structural, ecosistemic şi de cultură antreprenorială, se arată în studiul ADR care analizează barierele în digitalizarea mediului privat din România. Studiul citat mai relevă că digitalizarea nu este, pentru IMM-urile românești, o miză importantă comparativ cu alte state membre ale Europei.

Industria IT nu a promovat suficient de mult utilitatea și avantajele oferite de aplicațiile de business

Pe de altă parte, explică Alexandra Lucescu pentru GÂNDUL FINANCIAR, motivul pentru care asistăm la un decalaj între mediul de afaceri și sectorul IT din punct de vedere al adoptării soluțiilor tehnologice este pentru că furnizorii soluțiilor software nu au pus accentul și nu au reușit să stimuleze cu adevărat cererea pentru soluțiile în Cloud.

„Industria IT nu a promovat suficient de mult utilitatea și avantajele oferite de aceste aplicații de business, astfel încât mediul de afaceri să fie mai receptiv în adoptarea tehnologiilor digitale de ultimă generație. Lucrurile s-au schimbat abia în ultimul an, pandemia stimulând cererea pentru soluțiile Cloud și cele de mobilitate. Companiile au înțeles așadar că digitalizarea este necesară pentru orice business care urmărește să se adapteze cu ușurință noilor condiții de lucru” – Alexandra Lucescu, SoftOne.

Bineînțeles, explică în continuare Alexandra Lucescu,  întregul proces de digitalizare este foarte complex și încă mai trebuie să recuperăm pe acest segment. Există însă susținere pentru digitalizarea mediului privat din România prin programele guvernamentale care încurajează accesarea fondurilor europene, astfel încât perspectivele sunt încurajatoare, mai precizează ea.

„Industria IT din România a cunoscut într-adevăr o dezvoltare exponențială, însă mediul de afaceri local încă nu a ajuns la maturitate din punct de vedere al digitalizării. Majoritatea companiilor a conștientizat importanța și necesitatea implementării soluțiilor software odată cu declanșarea pandemiei. Astfel, în ultimul an am asistat la o accelerare a digitalizării în plan local, criza COVID-19 jucând un rol mult mai important în acest sens decât orice alt factor din trecut”. – Alexandra Lucescu, SoftOne.

Cu toate acestea, explică Alexandra Lucescu, există încă multe obstacole pe care trebuie să le depășim pentru a ajunge la nivelul de digitalizare al altor țări europene.

ADR: „Alfabetizarea digitală” a antreprenorilor joacă un rol important în recuperarea decalajului față de media UE

Recuperarea acestui decalaj al IMM-rilor din România în raport cu cele din alte state europene depinde, în mare măsură, de „alfabetizarea digitală” a antreprenorilor, se arată și în studiul ADR.

„Gravitatea situaţiei ilustrate de acest grafic este ȋntărită şi de informaţiile care reies din celelalte grafice prezentate în raportul ADR, se arată în studiul Autorității, care face o comparație între   digitalizarea în întreprinderi ȋn tehnologii de bază/simple (cum ar fi email, website) şi tehnologii avansate.

„Practic, deşi la coada clasamentului cu privire la digitalizare, IMM-urile din România sunt, per total, mai prudente şi mai doritoare de digitalizare decât cele din state cu o digitalizare mai avansată, dar fac foarte puţini paşi concreţi ȋn această direcţie” – „Barierele Digitalizării mediului public şi privat din România”  publicat în aprilie 2021 de ADR.

În plus, IMM-urile din România se plasează sub media celor europene ȋn a conceptualiza existenţa unor bariere pentru digitalizare, se precizează în studiu.

ADR: Lucrăm cu ipoteza imaturităţii digitale a unei importante părţi a IMM-urilor româneşti

Mai exact, IMM-urile din România, care apreciează că există bariere pentru digitalizare, reprezintă doar 53% din total, cu aproape 10% mai puţin decât media europeană. Însă această plasare sub media europeană trebuie interpretată ȋn contextul datelor de bază cu privire la digitalizarea IMM-urilor (indicele DESI) şi al dezirabilităţii relative a digitalizării, se precizează în studiu.

Din această corelare, potrivit ADR, se emite ipoteza imaturităţii digitale a unei importante părţi a IMM-urilor româneşti, care deşi nu resping ȋn sine digitalizarea, de fapt nu au nicio strategie şi nici nu identifică barierele ȋn calea digitalizării proprii. Mai precis, o parte semnificativă a IMM-urilor româneşti nu au o analiză solidă cu privire la nevoia lor de digitalizare.

Alexandra Lucescu, SoftOne: Procesul digitalizării IMM-urilor implică și investiții în trainingul angajaților

„Primii pași către digitalizare trebuie făcuți în funcție de rezultatele pe care fiecare companie vrea să le obțină. Totodată este nevoie și de adoptarea unui model de business digital și de crearea unui mediu de lucru care îmbrățișează tehnologia. Nu este suficient să implementăm soluții software de ultimă generație într-o companie, acestea trebuie utilizate astfel încât să aducă plus valoare fiecărui business” – Alexandra Lucescu SoftOne

Astfel, mai explică reprezentantul SoftOne, o analiză amănunțită a proceselor de lucru pentru identificarea nevoilor operaționale este necesară și trebuie stabilite obiectivele pe termen lung ale companiei. De asemenea, în opinia sa trebuie creat un mediu de lucru digital prin îmbunătățirea competențelor tehnice ale angajaților. Deși digitalizarea este privită doar prin prisma investițiilor în tehnologie, procesul implică și investiții în angajați, astfel încât aceștia să poată utiliza noile aplicații. Același aspect este semnalat și de ADR în studiul citat.

„Corelaţia la nivelul statelor europene este puternică şi pozitivă, arătând: cu cât o societate are indivizi mai educaţi digital, cu competenţe mai dezvoltate, cu atât firmele sunt mai conştiente de nevoia digitalizării şi ȋşi doresc să adopte tehnologiile aferente. România se află ȋn zona de jos a corelaţiei puternic pozitive. Cu alte cuvinte, aici se vede şi mai clar legătura între “analfabetismul digital” societal şi lipsa de interes a microȋntreprinderilor ȋn a se digitaliza. – Auttoritatea pentru Digitalizarea României.

Digitalizarea aduce optimizarea și reducerea costurilor operaționale, automatizarea proceselor de lucru și eliminarea erorilor umane

În același timp, procesul de digitalizare al IMM-urilor trebuie să înceapă printr-un angajament de management pentru implementarea unor soluții software de ultimă generație, precum aplicațiile Cloud ERP, mai explică Alexandra Lucescu.

În opinia sa, soluțiile software de ultimă generație, precum Soft1 Cloud ERP, reprezintă fundamentul procesului de transformare digitală al companiilor. Digitalizarea oferă numeroase beneficii: optimizarea și reducerea costurilor operaționale, automatizarea proceselor de lucru și eliminarea erorilor umane. Aplicațiile ERP în Cloud, explică reprezentantul SoftOne, permit eficientizarea tuturor operațiunilor repetitive, astfel încât companiile să își sporească productivitatea. Acest lucru determină reducerea cheltuielilor și permite dezvoltarea profesională a angajaților. De exemplu, activitățile de data-entry, precum introducerea manuală a facturilor în sistem sau validarea comenzilor primite de la clienți, pot fi automatizate prin utilizarea unui software de business. În acest fel, angajații beneficiază de mai multă libertate în activitate și își pot dedica timpul și energia  pentru atragerea de noi clienți sau pentru generarea de venituri suplimentare.
De asemenea, soluțiile în Cloud necesită mai puține resurse IT alocate pentru gestionarea și mentenanța aplicațiilor, fiind ușor de implementat chiar și de către IMM-uri, iar acestea au opțiunea de achiziționare a aplicației Soft1 ERP prin abonament, în funcție de numărul de utilizatori, astfel încât costurile să fie avantajoase pentru toate companiile, indiferent de dimensiune, mai spune Alexandra Lucescu.

ADR: Sub 50% dintre IMM-urile din România  consideră că au nevoie de tehnologii digitale

Pe de altă parte, statisticile prezentate de ADR arată că microȋntreprinderile din România
sunt cele mai puţin interesate efectiv de implementarea digitalizării în Uniunea Europeană. Sub 50% dintre ele consideră că au nevoie de/ sau au ȋnceput deja să adopte unele tehnologii digitale.

 

Acest scor este alarmant pentru că arată că nu există nici măcar o conştientizare a importanţei
digitalizării, peste jumătate din microȋntreprinderile din România neidentificând-o nici măcar ca un aspect dezirabil, comentează experții guvernamentali în studiul citat.

Companiile ar trebui să conștientizeze că soluțiile software inteligente joacă un rol important și în activitățile comerciale, pentru atragerea clienților și fidelizarea celor existenți, explică și Alexendra Lucescu. Prin adoptarea soluțiilor de tip aplicații ERP în Cloud, comenzile pot fi aprobate imediat din sistem, astfel încât să fie livrate în cel mai scurt timp, iar campaniile de marketing pot fi automatizate și segmentate mult mai ușor. În plus, departamentul de vânzări își poate desfășura activitatea de oriunde, astfel încât să răspundă cerințelor clienților imediat.

Indiferent de domeniul de activitate, prin utilizarea unui singur sistem de gestiune al operațiunilor de vânzare, inventariere, distribuție sau financiare, IMM-urile care au apelat la aceste tehnologii au putut să își maximizeze resursele, să își sporească productivitatea și să obțină un control mult mai mare asupra costurilor.