Isărescu, despre cheia succesului unei companii: „Diferența o face personalul”

Publicat: 23 05. 2013, 12:45
Actualizat: 20 03. 2019, 19:23

Angajații sunt cheia succesului unei companii sau instituții, a declarat joi guvernatorul Mugur Isărescu, în cadrul conferinței „Cultura instituțională – Elemente cheie în susținerea performanței”, găzduită de Banca Națională a României (BNR).

„Studiile comparative asupra companiilor și instituțiilor de succes arată fără echivoc că diferența dintre eșecul și succesul unei companii este dată de capitalul uman. La banca națională, acesta este esențial”, este de părere guvernatorul Mugur Isărescu.

În opinia sa, valorile esențiale ale băncilor centrale din Europa trebuie să fie independența, stabilitatea, integritatea, eficiența și profesionalismul.

„Diferența o face personalul care ar trebui să îndeplinească toate condițiile. El, la rândul său trebuie să fie independent, eficient, responsabil, să aibă integritate morală, profesională. Profesionalismul este cheia de boltă în cultura instituțională a băncilor centrale”, a declarat Isărescu.

Pentru ca activitatea unei companii sau a unei instituții să se desfășoare în condiții bune, credințele, valorile și comportamentele membrilor trebuie să fie închegate, a mai apreciat el.

Cum se putea căsători un burlac din banca națională în 1939: Soția trebuia să treacă anumite teste

„După cutumă, apare norma. Cine are curiozitatea să studieze istoria, în 1939, norma de comportament a băncii naționale avea 1.000 și ceva de pagini. Un capitol întreg era despre căsătorie, cum se putea căsători un burlac din banca națională”, a spus guvernatorul care a precizat că, potrivit normei, viitoarea soție trebuia să fie trecută prin niște teste.

Guvernatorul BNR a mai vorbit despre schimbările în ceea ce privește cultura băncilor centrale din lume.

„Băncile centrale s-au înființat ca niște instituții ale statului, care să finanțeze statul și acum au interdicția de a finanța direct bugetul statului. Marea parte a flotei marine a Marii Britanii s-a finanțat cu banii băncii centrale. Napoleon, întrebat ce-i trebuie ca să câștige, a spus unu, bani, doi bani și trei bani. S-a dovedit neadevărat, îi mai trebuia și noroc. În timp, cultura instituțională a băncilor centrale s-a dus de la o extremă la alta”, a explicat Isărescu.

Isărescu: În anii 50 mai mult de jumătate dintre americani credeau că Fed e un siloz în Kansas City

Vorbind despre lipsa de comunicare din trecut a băncilor centrale, guvernatorul a invocat rezultatele unui sondaj realizat în urmă cu 60 de ani.

„Îmi place să dau exemplu acel vestit sondaj din anii 50 când americanii au fost întrebați >. 66% au spus că este un siloz din Kansas City, 20% că este o societate de asigurări și sub 15% că este banca centrală. Să spui în țara ta că BNR este un siloz la Ploiești, eu nu am avut o situație de asta”, a spus Isărescu.

Vorbind despre transparență, guvernatorul a apreciat că trebuie găsit un echilibru între deschiderea unei instituții față de public și misiunea de bază a acesteia.

„Sunt împotriva publicării minutelor pentru că nu știu ce se va înțelege. Creez mai mult o problemă. Nu orice fel de transparență merge”, a spus Isărescu.

Isărescu: Noii angajați trebuie selectați cu anumită grijă, dar nu cu examene tipicariste

Guvernatorul a vorbit despre schimbarea de generație de la BNR, dar și despre modul în care ar trebui evaluați noii angajați.

„Suntem la o perioadă de răscruce. Generația mea se apropie de pensionare. Mă despart și eu de foști colegi, nu neaparat cu lacrimi în ochi, ci cu nostalgia anilor trecuți. Trebuie să fac loc tineretului și e de datoria noastră, chiar și pe ultima sută de metri, să-i formăm”, a spus Isărescu care a precizat că BNR lucrează alături de o firmă de specialitate „pentru un nou sistem de evaluare și de salarizare în banca națională. Am încercat ceva similar în urmă cu 10 ani, dar n-a prea mers. Am făcut jumătate de pas înainte”, a mai explicat Isărescu.

Delăsarea, lucrul neterminat și lipsa de perseverență sunt printre principalele defecte identificate de guvernator pe piața muncii din România.

„Delăsarea apare la noi, indolența, una dintre marile necazuri ale comportamentului în această țară, lucrul neterminat îl vezi in România pe la toate colțurile, perseverența insuficientă, perseverența nu e calitatea primordiale pe malul Dâmboviței. Trebuie ba să-i zgudui, ba să-i ironizezi. Nu există o metodă ușoară de a împinge lucrurile înainte”, a spus el.

În ceea ce privește modul în care ar trebui să se desfășoare interviul de angajare pentru potențialii angajați, Isărescu a apreciat că „noii angajați trebuie selectați cu anumită grijă, dar nu cu examene tipicariste”.

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.