Isărescu: Populația trebuie să aibă educație financiară pentru a face față complexității pieței

Publicat: 13 03. 2014, 15:49
Actualizat: 11 02. 2016, 09:58

Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a arătat că cele mai recente analize ale Comisiei Europene subliniază rolul pe care nivelul redus al cunoștințelor l-a avut în criza globală.

„Cele mai recente evaluări și analize ale Comisiei Europene subliniază rolul pe care nivelul scăzut al cunoștințelor economice, financiare l-a avut în amplificarea impactului crizei globale. Cu toate că Uniunea Europeană acordă o atenție sporită educației financiare în ultimii ani, multe state europene încă nu răspund adecvat la această problemă, iar populația nu deține încă suficiente cunoștințe care s-o ajute să înțeleagă serviciile și produsele financiare pentru a lua deciziile corecte”, a declarat joi Isărescu la conferința internațională „Educația financiară: investiție în viitorul societății”, organizată sub egida Global Money Week de către Banca Națională a României în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și cu sprijinul Child & Youth Finance International, Junior Achievement România și Visa Europe.

 

El a reluat informația potrivit căreia, în cadrul unui sondaj realizat de Banca Mondială despre cunoștințele financiare ale populației, indicele pentru România se situează la poziția 31, pe o scară de la 0 la 100, sub medie.

Totodată, a amintit că banca centrală și-a asumat, începând din 2008, o strategie de susținere a educației economico-financiare și a proiectelor care urmăresc distribuirea cât mai largă a informațiilor și principiilor de bază ale economiei pentru educarea tinerilor.

„În această săptămână, sub egida Global Money Week, în toată rețeaua editorială a Băncii Naționale a României se derulează vizite la sediile BNR, la sediul central și în sucursale, prezentări și vizionări de filme privind istoria banilor, elemente de siguranță a bancnotelor. Conferința de astăzi face parte din această suită”, a menționat șeful BNR.

În susținerea discursului, Isărescu a dat exemplul unei „fraze remarcabile” a scriitorului american Alvin Toffler, una dintre cele mai influente voci din domeniul intelectual și cel al afacerilor, care spunea că „analfabeții secolului XXI nu vor fi cei care nu știu să scrie și să citească, ci aceia care nu pot învăța, dezvăța și reînvăța”.

La rândul său, ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, consideră că problematica educației financiare a copiilor trebuie abordată dintr-o perspectivă cât mai largă, legată de trecut și prezent, astfel încât elevii să fie mult mai bine pregătiți să înțeleagă și să se confrunte cu viitorul, „pentru că ei au mai mult viitor în față decât noi”.

„Vorbeam în Guvern săptămâna trecută, din nou, pentru că s-a discutat și cu alte ocazii, despre faptul că România este pe unul dintre ultimele locuri la numărul de firme la mia de locuitori. Păi are legătură cu înțelegerea conceptului de bani, și de muncă, și de educație financiară și vom fi în continuare pe ultimul sau ultimele locuri dacă nu facem pași semnificativi toți – noi la școală, dumneavoastră prin instrumentele pe care le aveți, într-o manieră integrată – pentru a crește orizontul copiilor de astăzi, antreprenorilor de mâine”, a spus Pricopie.

El a precizat că tinerii trebuie să înțeleagă că atunci când se vorbește despre bani se vorbește, de fapt, despre valori, dacă sunt asociați cu termenii de „muncă”, „responsabilitate”.