Marii producătorii auto ar trebui să închidă cel puțin câte o fabrică în Europa pentru a elimina supraoferta – ANALIȘTI

Publicat: 14 06. 2012, 17:57
Actualizat: 25 06. 2013, 16:18

General Motors (GM) va închide până în 2017 fabrica din Bochum, Germania, în urma unei decizii luate miercuri, dar marii productori auto ar trebui să renunțe în total la cel puțin cinci uzine din Europa pentru a rezolva problema supraofertei, au apreciat joi analiști intervievați de Bloomberg.

Închiderea fabricii GM din Bochum, prima măsură de acest tip luată de grupul american în Germania după al doilea Război Mondial, va rezolva numai o mică parte din problemele industriei auto europene.

„Ar trebui ca marii producători auto să închidă cel puțin câte o fabrică, ceea ce ar însemna în total cinci unități”, a declarat Philippe Houchois, analist la UBS în Paris.

El s-a referit, pe lângă General Motors, la Renault, PSA Peugeot Citroen, Fiat și Ford Motor.

Presați politic să nu reducă numărul de locuri de muncă, producătorii europeni au menținut uzinele neprofitabile, închizând numai două în ultimii patru ani, o fabrică GM în Belgia și una a Fiat în Sicilia.

Odată cu scăderea cererii, supracapacitatea de producție din vestul Europei ar putea crește de peste două ori, la circa 2 milioane de vehicule în 2012, potrivit companiei de analiză a pieței IHS Automotive.

Piața auto europeană se va contracta cu 7% în acest an, a estimat săptămâna trecută Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Anunțul GM de închidere a fabricii din Bochum reflectă dificultățile cu care se confruntă producătorii auto europeni. Măsura va fi aplicată până în 2017, pentru a se ține cont de un acord privind garantarea locurilor de muncă.

„Chiar și GM are nevoie de cinci ani să închidă o fabrică marginală pentru grup. Timpul necesar scoate în evidență încă o dată că nu va exista o soluție ușoară și rapidă la problema supracapacității”, a arătat David Arnold, analist la Credit Suisse în Londra.

Acțiunile Peugeot au scăzut miercuri la un minim al ultimilor 23 de ani din cauza temerilor legate de capacitatea companiei de a opri declinul vânzărilor, pierderile din ultimele trei luni fiind de 40%. Cota de piață a grupului este de 2,7 miliarde de euro.

Titlurile Renault au scăzut cu 27%, iar cele ale Fiat cu 26%, în aceeași perioadă. Acțiunile Volkswagen, grup neafectat de supracapacitate, au coborât cu 11%.

Directori ai producătorilor auto se vor întâlni joi la Madrid pentru a discuta cum să trateze problema scăderii vânzărilor. În primele patru luni ale acestui an, vânzările auto din Europa au scăzut cu 7,1%, iar piețele din Italia, Franța și Grecia s-au contractat cu peste 18%, potrivit ACEA.