Ponta anunță concedieri masive la CFR Marfă: „Ăsta e prețul pentru sabotaje”

Publicat: 26 06. 2014, 13:56
Actualizat: 29 03. 2019, 12:45

„Anul trecut am fost sabotați și nu am putut să rezolvăm problema CFR Marfă, acum probabil 2.500 de oameni o să-și piardă locul de muncă, dar ăsta e prețul pentru sabotajele pe care le-am tot suferit anul trecut”, a spus Ponta în ședința de guvern, într-o discuție cu noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus.

În luna iunie a anului trecut, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câștigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

Tranzacția nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra operațiunii.

Privatizarea CFR Marfă a reprezentat atunci un subiect de dispută între președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta, șeful Guvernului cerând ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, condus de Băsescu, iar președintele cerând ca Ponta să își asume răspunderea pentru privatizare.

În urmă cu două săptămâni, ministrul Transporturilor de atunci, Dan Șova, a anunțat că CFR Marfă va începe concedierea a peste 2.000 de oameni, din cauza situației financiare nefavorabile, în lipsa acestei măsuri transportatorul feroviar riscând să rămână fără fond de salarii din august.

„Cifra concedierilor la CFR Marfă a fost stabilită în noiembrie anul trecut la 2.500 de oameni, trebuia făcută din februarie. Nu s-a făcut. (…) Din păcate, fără aceste concedieri în luna august – și așa sunt probleme cu fondul de salarii – rămânem fără fond de salarii. Deci este o problemă foarte mare și trebuie rezolvată foarte rapid”, a spus ministrul, răspunzând unei întrebări.

El a precizat că numărul celor disponibilizați va fi mai mic de 2.500, în contextul în care aproximativ 200 au ieșit între timp la pensie, iar cei care vor pleca vor beneficia de salarii compensatorii, până la 24 de luni, banii aflându-se la Ministerul Muncii.

Șova a precizat că s-a încercat găsirea unor soluții de concediere în două etape sau concedierea unui număr mai mic de persoane, însă în urma discuțiilor cu Fondul Monetar Internațional și analiza exactă a cifrelor propunerile nu s-au putut concretiza.

Activitatea CFR Marfă „se pierde” dacă numărul de concedieri va depăși 1.480 de persoane, deoarece compania nu va mai avea „cine să ducă mai departe contractele”, a declarat, atunci, pentru MEDIAFAX, președintele Federației Mișcare Comercial, Gheorghe Frățică.

Liderul sindical a declarat că nu știe despre concedierile anunțate joi de ministrul Șova, pentru că sindicatele au stabilit, împreună cu acesta, că nu pot pleca de la CFR Marfă mai mult de 1.480 de persoane, astfel încât activitatea companiei să nu fie afectată.

Șova anunța, în luna mai, că va cere FMI o derogare de la prevederea din acordul încheiat cu statul român privind concedierea a 2.500 de angajați de la CF Marfă, în condițiile în care sunt soluții pentru salvarea a 1.100 locuri de muncă.

Potrivit bugetului de venituri și cheltuieli pentru 2014, CFR Marfă va renunța la 2.500 de angajați în acest an, estimând că în cadrul companiei vor mai rămâne 6.376 de salariați. Bugetul prevede cheltuieli cu plăți compensatorii aferente disponibilizărilor de 16,8 milioane lei.

Guvernul s-a angajat față de FMI la o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă și continuarea procesului de privatizare cu un investitor strategic.

Compania CFR Marfă, controlată de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă din România, cu afaceri de 208 milioane de euro anul trecut.