Restructurările în calea ferată, prin „disponibilizări voluntare”. Sindicatele: La CA CFR Marfă s-a discutat despre concedierea a 2.500 de persoane

Publicat: 16 07. 2013, 11:32
Actualizat: 29 07. 2014, 17:41

Prin semnarea contractului de privatizare a CFR Marfă nu este prevăzută nicio înțelegere oficială referitoare la disponibilizarea salariaților, a precizat luni Ministerul Transporturilor. Pe de altă parte, sindicaliștii din calea ferată spun că luni, la ședința de Consiliu de Administrație (CA) de la CFR Marfă s-a discutat o propunere a conducerii CFR Marfă și purtând girul Ministerului Transporturilor privind disponibilizarea a 2.500 de angajați ai companiei CFR Marfă și reducerea timpului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu scăderea aferentă a salariilor.

Ședința de CA al CFR Marfă s-a terminat luni fără a fi luată vreo decizie finală. În plus, propunerea a fost modificată, numărul de disponibilizați propuși fiind scăzut de la 2.500 la 1.500 de persoane. La jumătatea săptămânii viitoare conducerea CFR Marfă ar putea lua din nou în discuție propunerile privind disponibilizările și reducerea timpului de lucru și a salariilor la CFR Marfă, susțin sindicaliștii din calea ferată contactați de gândul

Ministerul Transporturilor: Restructurările de personal se vor face prin disponibilizări voluntare

„Restructurările de personal de la CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă se vor face prin disponibilizări voluntare, iar angajații acestor companiilor vor beneficia de prevederile OUG nr. 36/2013, privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecție socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare”, a anunțat luni seara Ministerul Transporturilor.

Comunicatul de la Transporturi adaugă că la ultima întâlnire pe care conducerea Ministerului Transporturilor a avut-o cu partenerii sociali din sistemul feroviar, aceștia au primit asigurări că se vor întreprinde toate demersurile necesare astfel încât salariații care vor fi disponibilizați să beneficieze de protecție socială, prin acordarea de salarii compensatorii, conform actului normativ menționat.

Reacția Transporturilor vine după ce în presă au apărut informații despre un presupus program de disponibilizări stipulat în contractul de privatizare al CFR Marfă sub forma unei înțelegeri.

Ponta, întrebat de eventuale disponibilizări la CFR Marfă: Am auzit că la TESA au 1.000 de oameni în plus

Pe de altă parte, luni, la preluarea interimatului la Ministerul Transporturilor, premierul Victor Ponta a declarat, răspunzând la o întrebare privind eventuale disponibilizări la CFR Marfă, că a auzit că „la TESA au 1.000 de oameni în plus”.

CA al CFR Marfă va discuta săptămâna viitoare de disponibilizări și reducerea timpului de lucru

Contactat de gândul, Ion Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, a declarat luni seara că la ședința de luni a Consiliului de Administrație al CFR Marfă s-a luat inițial în discuție reducerea cu 2.500 a numărului de angajați ai CFR Marfă, reprezentând 28% din totalul angajaților CFR Marfă. În final în ședința CA propunerea venită din partea conducerii CFR Marfă a fost modificată, reducându-se de la 2.500 la 1.500 numărul de eventuali disponibilizați, urmând însă ca o decizie  finală să se adopte săptămâna viitoare, în ziua de miercuri.

„La CA al CFR Marfă s-a hotărât să se amâne până săptămâna viitoare, miercuri, luarea unor decizii referitoare atât la programul de disponibilizări, cât și reducerea timpului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu scăderea aferentă a salariilor, pe o perioadă de 2 luni și jumătate”, a declarat pentru gândul Ion Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.

Întrebat cui aparține propunerea privind disponibilizările la CFR Marfă, Măntescu a declarat că presupune că aceasta vine din partea conducerii executive a Ministerului Transporturilor și a conducerii CFR Marfă. 

GFR susține că nu știe nimic de disponibilizări

La rândul lor, reprezentanții GFR spun că disponibilizarea a 2.500 de oameni „nu are cum să facă parte din înțelegerea cu GFR”. „Draftul contractului de privatizare nu prevede acest lucru. Nu știm ce este în companie, încă nu am intrat acolo, pentru că încă nu s-a semnat contractul de privatizare”, au precizat pentru gândul reprezentanți ai GFR, compania declarată câștigătoare a licitației pentru achiziția a 51% din acțiunile CFR Marfă.

Gândul a scris săptămâna trecută că deocamdată contractul de privatizare a CFR Marfă nu a fost semnat încă, deși au trecut trei săptămâni de la declararea Grupului Feroviar Român (GFR) drept câștigător al licitației. Contactat joi de gândul, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu a putut să precizeze un termen la care ar urma să fie aprobată în Guvern hotărârea privind privatizarea operatorului de transport de marfă, spunând aceasta este „la avizare”. Ca urmare, nu se știe nici când vor fi plătiți cei 200 milioane de euro pe cele 51% din acțiunile operatorului feroviar.