Soluție pentru Guvern ca să îi încurajeze pe români să își plătească taxele locale cu cardul

Publicat: 02 10. 2014, 17:26
Actualizat: 14 02. 2016, 01:43

Guvernul a aprobat miercuri o ordonanță care creează cadrul legal pentru implementarea sistemului de plată cu cardul de către persoanele fizice, online și la terminalele Trezoreriei, a impozitelor și taxelor administrate de către ANAF, primării și alte instituții publice, începând din 2015.

„Orice inițiatăvă care ar duce la creșterea plății de impozite și taxe locale, mai ales online, este pozitivă. Din perspectiva noastră, demersul autorităților este unul pozitiv, mai ales pentru primăriile care nu acceptă plata cu cardul în prezent. de la 200 de primării care acceptă în prezent și până la câteva mii există cale lungă și credem că aici s-ar putea constitui marea valoare care ar putea fi adusă”, a declarat joi, într-o conferință de presă, Cătălin Crețu, director regional pentru România, Croația și Slovenia al Visa Europe.

Valenti Mavrodin, directorul Trezoreriei, a declarat pentru Mediafax că, în urma implementării acestui sistem, prima dată va fi dată posibilitatea contribuabililor să plătească taxele și impozitele online și, ulterior, în cadrul unităților teritoriale ale Trezoreriei, vor fi instalate terminale POS, pentru plata cu cardul la ghișeu.

 

Directorul Visa a arătat că populația ar putea fi stimulată de către Guvern pentru a se orienta către plățile de taxe și impozite cu cardul în defavoarea numerarului, prin oferirea unei reduceri la sumele de plată, așa cum există discountul pentru orice contribuabil care plătește taxele anuale integral în primul trimestru din an.

„Cred că este momentul în care autoritățile, dacă se angajează pe acest drum, să articuleze concret preferința pentru plata electronică și s-o susțină, poate, printr-un discount mai mare față de plata în numerar. Dacă te angajezi și spui ca preferi plățile electronice, este important să stimulezi și să oferi anumite stimulente preferențial pentru plata electronică”, a spus Crețu.

El a precizat că, din valoarea totală a banilor aflați pe carduri în România, de 30 miliarde euro, valoarea plătită cu cardul se situează sub 20%, restul reprezentând retragerile de la bancomate, însă ca număr de tranzacții aproape una din două operațiuni cu cardul reprezintă o plată.

„Plata taxelor cu cardul, în schimb, este mult la început, pe primele opt luni fiind consemnate circa 374.000 de tranzacții, în valoare de 134 milioane lei. Pentru a se dezvolta segmentul acestor plăți este nevoie de extinderea rețelei de acceptare, la fel ca în rețeaua comercială”, a afirmat Crețu.

Valoarea medie a plății cu cardul se ridică la 34 de euro (circa 150 de lei), în timp ce valoarea medie a taxei locale este de aproximativ 250 de lei, potrivit datelor Visa.
Directorul Visa a arătat că primii care își vor plăti electronic impozitele și taxele vor fi cei care efecutează plăți cu cardul regulat, de cel puțin o dată pe săptămână. El apreciază că, în primă fază, circa 10% dintre deținătorii de carduri vor putea beneficia de această măsură.

Potrivit ordonanței de urgență, comisioanele bancare sunt de 0,3% și vor fi suportate din bugetul de stat, nu de către contribuabili sau de către instituțiile cărora le sunt plătite diferitele impuneri fiscale.
Întrebat dacă nivelul comisioanelor este mulțumitor, Crețu a reiterat ideea că reglementarea comisioanelor este o măsură care nu sprijină sistemul de plăți cu cardul, întrucât e nevoie de beneficii atât pentru instituția de credit care a emis cardul, cât și pentru entitatea care acceptă cardul, respectiv Trezoreria în acest caz.

„Dincolo de faptul că reglementarea comisioanelor este privită într-un anumit fel de industrie și dintr-o altă perspectivă de către autorități, cred că ce este important că o astfel de inițiativă, care deschide un nou drum, să fie implementată cum trebuie, astfel încât să fie fezabilă și să dea posibilitatea volumelor mari pe care le vizează, pentru că aceasta a fost dorința Ministerului de Finanțe, să crească semnificativ volumul de plăți electronice a taxelor și impozitelor”, a comentat reprezentantul operatorului de plăți.

Pe de altă parte, el a confirmat declarația ministrului Finanțelor, potrivit căreia România va fi prima țară la nivel global care va avea un punct unic de plată cu cardul pentru toate taxele și impozitele, dacă implementează rapid procedurile.
„Am fi prima țară din lume în care un minister, respectiv o trezorerie națională devine acceptator de plăți cu cardul. Văzând ordonanța în final, scrisă, pentru că au avut loc discuții anterior la care am participat, am început deja consultările în interiorul organizației pentru că aceste lucruri presupun ca Ministerul de Finanțe să devină membru Visa pentru a oferi acest serviciu de acceptare a plății cu cardul, așa cum o fac toate băncile comerciale care sunt membri Visa”, a punctat Crețu.

El consideră că implementarea sistemului nu va fi ușoară, având în vedere numărul mare al instituțiilor care urmează să fie integrate. Procesul de integrare dintre Trezorerie și administrațiile locale va fi realizat de către Finanțe, existând deja o integrare în ceea ce privește plățile și fluxurile de bani.
„În ceea ce privește relația cu noi, evident va trebui să facem niște teste, certificări să ne asigurăm că o tranzacție care este autorizată pe un card Visa emisă de oricare dintre băncile din România va fi acceptată, banii vor fi debitați în condiții normale pentru această plată la Trezorerie”, a spus directorul organizației.

El nu a putut aprecia când se va putea face prima plată prin noul sistem, însă confirmă spusele ministrului Finanțelor, că este nevoie de 6-12 luni pentru implementarea proiectului, astfel încât plățile să poată fi realizate în a doua parte a anului viitor.
Totodată, Crețu atrage atenția că acest proiect trebuie implementat foarte bine din punct de vedere tehnic-operațional, fiind necesar aportul specialiștilor din industrie în acest proces.

„Dimensiunea lucrării este în curtea Ministerului de Finanțe, certificările cu noi vor avea loc în ultima parte a acestei lucrări operaționale. Cred că această activitate este una specifică, tehnică-operațională, care trebuie făcută bine, de aceea este important ca în back-office această activitate să fie desfășurată de niște entități care știu să lucreze în această activitate, fiind unul dintre punctele exprimate în discuțiile pe care le-am avut și cred că Ministerul de Finanțe a înțeles că, deși este inițiativa dânșilor și vor avea controlul, au nevoie și de o componentă tehnică specializată pentru a desfășura această activitate”, a mai spus directorul Visa.
La fel de importante sunt însă, în opinia lui, și componenta de mentenanță a sistemului, dar mai ales cea de promovare, astfel încât populația să afle că își poate plăti taxele și impozitele cu cardul.

Ordonanța stabilește că nu sunt acceptate alte costuri sau comisioane (cu excepția celui de 0,3% din valoarea tranzacției), inclusiv licențe, mentenanțe sau îmbunătățiri ale sistemelor solicitate de către emitenții cardurilor sau sistemele de plăți. În plus, operatorii sistemelor de plăți trebuie să accepte realizarea unor acțiuni de promovare și educare a contribuabililor pentru a utiliza plățile electronice cel puțin o dată pe an.

Față de condițiile specificate, pot apărea condiții suplimentare ulterior conectării Trezoreriei la un sistem de plată, pe care acesta trebuie să le accepte în maxim trei luni de la aprobarea lor, altfel procesarea cardurilor de plată aferente sistemului respectiv va fi sistată.
Bugetul de stat sau, după caz, cel al Trezoreriei, suportă cheltuielile cu implementarea, dezvoltarea și mentenanța aplicațiilor pentru serviciile de acceptare de plăți electronice, precum și cele pentru prestarea serviciilor de procesare, decontare, comunicații și alte servicii sau resurse necesare activității de acceptare de plăți electronice cu carduri.

„Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru instituțiile publice care vor încasa venituri bugetare, întrucât se utilizează sistemul actual de decontare utilizat în relația cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de decontare vor fi suportate de la bugetul de stat”, se precizează în comunicatul ministerului.

Guvernul estimează costuri la bugetul de stat, în urma aplicării proiectului, de 700.000 de lei pentru anul viitor și 1,2 milioane lei pentru 2016, iar la bugetul local de 2 milioane lei în 2015 și 2,3 milioane lei în 2016.
Serviciile ar putea fi extinse și pentru firme, prin ordin emis de Ministerul Finanțelor Publice, care va stabili tipurile de plăți care pot fi achitate prin acest sistem, nivelul comisioanelor și entitatea care suportă comisionul.