Securitatea datelor: Modul de implementare a GDPR e incorect în 99% din cazuri. Care este strategia digitală a Comisiei Europene?

Publicat: 08 01. 2021, 12:33
Actualizat: 06 04. 2021, 14:29

Majoritatea companiilor procesează în prezent incorect datele cu caracter personal, aspect care va fi reglementat odată cu adoptarea Actului de servicii digitale, adică a strategiei elaborate de către Comisia Europeană.

Modul în care au fost implementate pop-up-urile de către toate site-urile ce operează cu date personale (GDPR) este incorect în 99% dintre cazuri, consideră Cristiana Deca, expert în protecția datelor, fondator al companiei de consultanță Decalex. Un exemplu este că, în momentul în care bifează sau debifează pop-up-urile ce solicită acordul, utilizatorul nu are posibilitatea să vadă informațiile din categoria respectivă.

„Dacă sunt utilizator Apple sau Google poate aș fi de acord ca din partenerii lor terți doi sau trei să aibă acces la informații și să mă marketeze, pentru că vreau să primesc oferte de la ei”, a explicat Cristiana Deca în cadrul emisiunii Gândul Financiar.

Mai mult, în lipsa unor astfel de opțiuni, consumatorul nu poate fi decât reticent cu privire la modul cum îi vor fi operate datele.

În acest context, Uniunea Europeană își propune, prin strategia de digitalizare, focalizarea tuturor politicilor pe drepturile utilizatorilor, în special în zona de online, astfel încât să-i fie cât mai ușor să aibă acces într-un mod cât mai transparent la informații.

Vezi aici emisiunea Gândul Financiar în care a fost dezbătut subiectul securității datelor personale:

Lansat în dezbatere în decembrie 2020, „Actul de servicii digitale” elaborat de Comisia Europeană va reglementa tot ce presupune publicitatea în mediul virtual. Deocamdată într-o primă formă, va trebui să intre în vigoare până în 2023.

În noile condiții, vânzătorii online vor fi obligați să pună la dispoziție părți din algoritmi, pentru a se vedea de exemplu dacă recenziile la produsele ori serviciile oferite sunt reale.

Legea Actului de servicii digitale

În contextul în care peisajul serviciilor digitale este mult diferit față de cel de acum 20 de ani, când a fost adoptată Directiva privind comerțul electronic, Comisia Europeană a propus spre dezbatere noua lege a Actului de servicii digitale.

Conform datelor publicate de CE, inițiativa introduce o serie de obligații noi, la nivelul UE, cum ar fi norme privind eliminarea bunurilor, serviciilor sau a conținuturilor ilegale online; garanții pentru utilizatorii al căror conținut a fost eliminat în mod eronat de către platforme sau noi obligații pentru platformele foarte mari de a lua măsuri bazate pe riscuri pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemelor lor.

Se dorește adoptarea unor măsuri ample de asigurare a transparenței, inclusiv în ceea ce privește publicitatea online și algoritmii utilizați pentru a recomanda conținuturi utilizatorilor.

Cât privește platformele care ajung la peste 10 % din populația UE (45 de milioane de utilizatori), acestea sunt considerate a avea un caracter sistemic și pentru ele se instituie nu doar obligații specifice de a-și controla propriile riscuri, dar și o nouă structură de supraveghere.