Viber va fi preluată de cel mai mare retailer online din Japonia, pentru 900 milioane de dolari

Publicat: 18 02. 2014, 09:25
Actualizat: 29 07. 2014, 20:11

Viber Media, cu sediul în Cipru, dezvoltă aplicații de mesagerie și voce pe internet destinate smartphone-urilor, tabletelor și computerelor. Aplicațiile și serviciile companiei au 300 de milioane de utilizatori în 193 de țări.

Rakuten are 200 de milioane de utilizatori, iar preluarea Viber va extinde afacerile companiei japoneze, care deține, pe lângă operațiunile de bază de comerț electronic, și activități în zona serviciilor financiare, e-readere și chiar o echipă de baschet.

Directorul general al Rakuten, Hiroshi Mikitani, a declarat vineri într-o conferință de presă că grupul japonez a acceptat să plătească aproape 1 miliard de dolari pentru Viber deoarece oferă un potențial uriaș de creștere a veniturilor și a numărului de clienți, în special pe piețele emergente.

Compania japoneză, fondată în 1997 de Mikitani, vrea să devină un furnizor global de servicii online destinate platformelor mobile, adoptând modelul gigantului SoftBank Corp.

Mikitani, fost bancher cu diplomă de la Universitatea Harvard, a construit o companie cu venituri de peste 5 miliarde de dolari pe an. Principalele cative ale Rakuten sunt o piață de desfacere online unde activează zeci de mii de comercianți, un serviciu online de turism și călătorii și o bancă pe internet.

Cea mai mare parte din veniturile companiei provin din Japonia, unde are 90 de milioane de utilizatori. Dominația companiei pe piața niponă a comerțului online este amenințată însă de companii precum Amazon și Yahoo.

Rakuten a preluat în 2012 o participație la start-up-ul american Pinterest, după ce în 2011 a cumpărat retailerul canadian de cărți în format electronic Kobo, pentru 315 milioane de dolari.

Începând din 2012, Mikitani a decretat ca toate afacerile și comunicările interne ale Rakuten, de la conferințe la anunțuri și meniurile de la cantina angajaților, să fie în limba engleză, pregătind astfel compania pentru o prezență globală.
Compania japoneză are 3.500 de angajați.

Mikitani a declarat că Viber va fi integrat cu celelalte servicii ale companiei. Astfel, fiecare utilizator Viber își va putea folosi numărul de telefon și parola pentru a deschide un cont de shopping pe platforma de comerț electronic a companiei.
Cele două companii au precizat că intenționează să aducă și jocuri pe platforma Viber.

Fondată în 2010 de către antreprenorul israelian Talmon Marco, Viber a lansat recent servicii care permit utilizatorilor de computere să efectueze și apeluri directe către telefoane mobile, nu neapărat utilizatori Viber. Mutarea reprezintă un atac direct la Skype, controlat de Microsoft.

Companiile de servicii online au devenit în ultimii ani tot mai interesate de zona mesageriei instant. Facebook a făcut anul trecut o ofertă de 3 miliarde de dolari pentru preluarea Snapchat, refuzată însă de start-up. Tencent Holdings, cel mai mare operator de servicii online din China, este de asemenea interesat de Snapchat.

Alibaba, cea mai mare companie de comerț electronic din China, face eforturi pentru a-și promova propria aplicație de mesagerie instant, pentru a atrage mai mulți utilizatori de smartphone către platformele de shopping ale grupului.