Descoperire în premieră: ce au găsit astronomii în urma exploziei unei stele

Redactor:
Mihai Schiau
Descoperire în premieră: ce au găsit astronomii în urma exploziei unei stele
O echipă de astronomi de la European Southern Observatory (ESO) a descoperit litiu în materia expulzată de o stea care a explodat în stadiul de novă, o descoperire în premieră care îi ajută pe oamenii de știință să explice un mister vechi din domeniul astrofizicii cu privire la răspândirea acestui metal în galaxia noastră, Calea Lactee, precum și în Univers, transmite Reuters.

Folosind două telescoape din Chile, astronomii au detectat mici cantități de litiu în materia expulzată de Nova Centauri 2013, o stea care a explodat în 2013 și este cea mai strălucitoare novă observată până acum în secolul XXI.

Această descoperire poate fi un prim pas pentru elucidarea așa-numitei „enigme a litiului”. Modelele computerizate care simulează nașterea explozivă și evoluția Universului, care are o vechime estimată la 13,8 miliarde de ani, ar trebui să permită calcularea cu o precizie destul de ridicată a cantității de litiu care ar trebui să fie prezentă în Univers. Însă stele mai bătrâne nu au produs atât de mult litiu pe cât prevăd aceste modele, în timp ce stelele mai tinere au produs mai mult.

Astronomii au speculat că acest lucru poate fi explicat prin faptul că acest element chimic este expulzat în spațiu în timpul exploziilor stelare de tipul novelor sau supernovelor, îmbogățind astfel mediul interstelar în care se formează noi stele, care la rândul lor vor fi mai bogate în acest element decât stelele mai bătrâne. Nu exista însă nicio confirmare pentru această teorie până la descoperirea litiului în materia expulzată de Nova Centauri 2013.

Descoperirea acestui metal alcalin ce este expulzat la viteze de aproximativ 2 milioane de kilometri pe oră în Nova Centauri 2013 ar putea, odată ce aceste date vor fi extrapolate la miliardele de nove care au explodat deja în istoria Căii Lactee, să explice de ce acest metal se găsește în cantități foarte mari în galaxia noastră.

„Dacă ne imaginăm istorie evoluției elementelor chimice din Calea Lactee ca pe un imens puzzle, litiul provenit din nove era una dintre cele mai importante piese lipsă”, a precizat astronomul Massimo Della Valle, coautor al acestui studiu. Neconcordanța dintre cantitatea de litiu observată în stelele mai bătrâne și abundența estimată în Univers rămâne însă o problemă pentru astrofizicieni, conform lui Della Valle.

Concluziile acestui studiu sunt prezentate pe larg în ultimul număr al revistei Astrophysical Journal Letters, scrie Agerpres.

Iulia Vântur, disperată după ce a fost găsit mort în casă! Familia lui Salman Khan...
FOTO. Vica, balerina lui Piţurcă, s-a fotografiat goală în pat! Imagini interzise cu vedeta TV
Vestea care șochează! Fiul premierului Ludovic Orban este implicat într-un scandal URIAȘ
Lumea filmului, în doliu. Sylvester Stallone este în șoc
FOTO. Cum arăta Mirela Vaida acum 15 ani. Imagini fabuloase de pe vremea când cânta...
ȘOC în cazul Caracal! Unde ar fi fost văzută Alexandra. A apucat să SPUNĂ că...
România este în topul ţărilor acuzate la CEDO. Cât plătim pentru condamnările de la CEDO
Cum ar putea România să hrănească toată Europa
Colegii îi furau mereu laptele din frigider. Enervată, Naty a făcut un GEST de care...
A ridicat DRONA să cerceteze o zonă. Când s-a uitat pe filmare a rămas PERPLEX
Mihai Stoica s-a dat de gol! Unde se afla acesta, cu toate că a fost...
Ministrul Sănătăţii, anunţ şoc. Vom avea sau nu restricţii după alegeri?
Alimentul-minune care „repară” ficatul bolnav. TOP 13 alimente în dieta pentru un ficat sănătos