Diplomația internațională se reconfigurează într-un ritm alert, iar România pare să joace un rol din ce în ce mai ambiguu în marile negocieri globale. În timp ce SUA și Rusia discută la Riad despre viitorul Ucrainei, absența noastră de la reuniunea informală convocată de Emmanuel Macron la Paris ridică semne de întrebare cu privire la poziționarea țării noastre pe harta geopolitică.
Pe de o parte, apropierea geografică de Rusia și sprijinul logistic oferit Ucrainei ne transformă într-un actor-cheie. Pe de altă parte, lipsa unei inițiative diplomatice coerente și relațiile tensionate dintre Europa și administrația Trump lasă România în afara marilor decizii.
Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Gândul, analistul de politică externă Ștefan Popescu a analizat contextul actual și dilema în care se află România: suntem mai aproape de Federația Rusă sau de Statele Unite?
Deși România este unul dintre cei mai apropiați aliați ai SUA în regiune, Bucureștiul nu a fost inclus în discuțiile esențiale despre viitorul Ucrainei. Ștefan Popescu subliniază importanța strategică a țării noastre, chiar și în contextul unor eventuale concesii reciproce între Washington și Moscova.
„România este unul dintre cei mai apropiați aliați ai Statelor Unite ale Americii, cu o valoare de întrebuințare deosebită. Chiar și în perspectiva unor negocieri și a unei înțelegeri, a unui aranjament cu Federația Rusă, care se anunță mult mai larg, Ucraina va fi numai un singur subiect. Se va discuta mult mai mult ansamblul relației bilaterale, ceea ce înseamnă concesii și de o parte, și de alta”, explică Popescu.
În acest context, România ar putea juca un rol esențial, oferind Statelor Unite acces strategic la Marea Neagră.
„România are acest avantaj de a oferi Statelor Unite o prezență la Marea Neagră, care este principala fereastră de proiecție a influenței ruse pe mapamond”, mai spune analistul.
Un alt atu strategic al României este proximitatea cu Orientul Mijlociu și Apropiat, regiune de maximă importanță pentru administrația Donald Trump 2.
„România are și avantajul proximității cu Orientul Mijlociu și Apropiat, o zonă de mare interes, unul dintre dosarele prioritare de politică externă ale administrației Donald Trump 2, mult mai important decât Ucraina”, explică Ștefan Popescu.
De asemenea, România a jucat un rol major în sprijinirea Ucrainei, fiind chiar mai important decât Polonia din acest punct de vedere, susține Popescu.
„Teritoriul României a avut o importanță mai mare decât teritoriul Poloniei pentru sprijinirea Ucrainei, pentru alimentarea acesteia, atât din punct de vedere militar, cât și economic”.
Lipsa României de la întâlnirea informală convocată de Emmanuel Macron la Paris ridică întrebări serioase despre statutul nostru diplomatic în Europa. Ștefan Popescu consideră că, deși România are o relație strategică consolidată cu Franța, Parisul nu a avut „reflexul” să invite Bucureștiul la această întâlnire.
„Trebuie într-adevăr să ne punem semne de întrebare de ce Parisul, de care suntem legați printr-un parteneriat strategic consolidat, prin faptul că este națiune-cadru NATO pe teritoriul României și a desfășurat forțe militare semnificative, nu a avut reflexul să ne invite”, spune analistul.
În aceste condiții, se pune problema dacă Polonia poate reprezenta interesele României în negocierile regionale, așa cum susține ministrul de Externe, Emil Hurezeanu.
„Oricât de mult am avea o identitate în materie de interese securitare regionale cu Polonia, aceasta din urmă nu poate reprezenta România fără o discuție prealabilă, fără o înțelegere între București și Varșovia pe puncte foarte clare”, avertizează analistul de politică externă.
Sursa colaj: Facebook – Russian Foreign Ministry/ X – Ursula von der Leyen/ Shutterstock
CITEȘTE ȘI: