#euprimar | Cea mai modernă gară din România a costat 330 de milioane de lei

Publicat: 29 10. 2019, 06:02

Gara din Arad a fost modernizată și extinsă în urma unei investiții de 334 de milioane de lei cu fonduri europene. Lucrările au început în anul 2012 și au fost finalizate patru ani mai târziu, în cadrul unui proiect de modernizare a liniei de cale ferată pe Tronsonul 1: Frontiera – Curtici – Arad – Km 614, care face parte din coridorul feroviar pan-european.

Proiectul a avut ca scop îmbunătățirea unui tronson de 41,185 km pentru circulația trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h. Valoarea totală a lucrărilor doar pe acest tronson, în lungime de 41 de kilometri, din care face parte și Gara Arad, a fost de 1,38 de miliarde de lei, dintre care aproape 702 milioane de lei au reprezentat fonduri europene nerambursabile, iar diferența a fost acoperită de la bugetul de stat.

Astfel, Ministerul Transporturilor informa, la inaugurarea lucrărilor, că în gara din Arad a fost reabilitat peronul existent din fața clădirii de călători și s-au realizat trei noi peroane intermediare. De asemenea, în stația Arad accesul la peroane se face pe o pasarelă pietonală supraterană nouă care se desprinde din holul central al clădirii de călători. Pasarelă a fost dotată cu toate facilitățile pentru călători și pentru persoanele cu mobilitate redusă: lifturi, scări rulante și marcaje speciale.

Tot în Gara Arad a fost construită o clădire pentru mentenanță, care cuprinde ateliere tehnologice, laboratoare, birouri, arhive și magazii. De asemenea, a fost modernizat un centru de management al traficului feroviar.

Clădirea Gării Arad a fost construită în 1910, după planurile arhitectului arădean Ludovic Szantay. Este a treia clădire, pentru că primul tren a circulat în oraș în 25 octombrie 1858, anul deschiderii liniei Lokoshaza-Curtici-Arad.

Stația de cale ferată Arad este un nod de cale ferată important, asigurând legături feroviare cu nord-vestul României spre Oradea, Satu Mare, Baia Mare, cu sud-vestul țării spre Timișoara, Turnu Severin și Serbia și cu linii feroviare cu trafic local spre Nădlac, Brad, Sântana.

Din punct de vedere al complexității – număr de linii, număr de schimbătoare de cale, ramificații, instalații de semnalizare – stația Arad este printre cele mai mari din estul Europei, având în exploatare o lungime desfășurată de aproximativ 35 kilometri de linie de cale ferată și 146 de schimbătoare de cale.