În România, există peste 16.000 de copii ai căror părinți sunt în închisoare. Statul are grijă doar de 860 dintre ei

Publicat: 24 04. 2015, 19:35

În România nu există servicii specializate pentru lucrul cu copilul al cărui părinte se află la închisoare, cu toate că peste 16.000 de minori au părinți deținuți, reiese dintr-o investigație făcută de Alternative Sociale.

„Copiii cu părinți deținuți sunt de trei ori mai vulnerabili să manifeste comportamente (pre)delincvente.  Au stimă de sine scăzută ca urmare a ascunderii faptului că au un părinte în închisoare, a sentimentelor de rușine și de abandon. Ei sunt stigmatizați de copii de aceeași vârstă, vecini, cadre didactice, părinți ai altor copii etc. Oficial, nu sunt considerați ca fiind o categorie de copii vulnerabili și în România nu există servicii specializate pentru aceștia”, a declarat psihologul Cătălin Luca, director executiv la Alternative Sociale.

ONG-ul a prezentat rezultatele unei cercetări paneuropene care analizează starea de sănătate mentală a copiilor cu părinți deținuți. Investigația a fost făcută în perioada februarie-aprilie 2015, fiind colectate date de la 34 de penitenciare din țară.

Astfel, percepția copiilor români cu părinți deținuți este că principala lor lipsă ține de hrană și îmbrăcăminte, în timp ce copii din Germania, Suedia și Marea Britanie invocă lipsa afecțiunii părintelui încarcerat și a suportului școlar, mai arată cercetarea 

Asociația Alternative Sociale a făcut și o serie de recomandări mai multor autorități cu atribuții în acest domeniu. ONG-ul a solicitat includerea copiilor cu părinți deținuți în revizuirea Strategiei națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 2014-2020 ca o categorie vulnerabilă care necesită o atenție sporită.

De asemenea, Ministerului Afacerilor Interne i s-a recomandat să introducă în practica polițiștilor care execută un mandat penal sau rețin o persoană care are în îngrijire copii colaborarea cu serviciile sociale.

O altă recomandare a fost făcută Ministerului Educației Naționale pentru a propune învățătorilor și profesorilor care au în clasele lor elevi cu părinți deținuți să-i îndrume către serviciile consilierului școlar și/sau alte servicii de suport din comunitatea din care fac parte.