Care sunt actele necesare pentru vânzare unei locuințe și ce taxe trebuie să plătești / Tranzacția se poate face DOAR la notar

Publicat: 15 06. 2023, 09:41
Actualizat: 15 06. 2023, 09:42

Un contract de vânzare-cumpărare pentru un apartament sau pentru o casă se poate încheia în termen de trei sau patru zile în regim normal sau în 2 zile în regim de urgență. Acesta poate fi încheiat doar la notar public din România.

Pentru a întocmi un contract de vânzare – cumpărare pentru un bun imobil, vânzătorul și cumpărătorul trebuie să prezinte o serie de acte și documente.

În primul rând este nevoie de cărțile de identitate și certificatele de căsătorie, atât pentru vânzător, cât și pentru cumpărător, dacă aceștia sunt căsătoriți. În cazul cetățenilor străini este nevoie de pașaport și certificat de înregistrare fiscală în România (N.I.F./ C.I.F. – eliberat de către ANAF – NIF-ul se obține prin procură).

De ce acte ai nevoie pentru vinde o locuință

Pentru a încheia o tranzacție imobiliară proprietarul trebuie să dețină o serie de documente. Este vorba despre:

1. Actul de proprietate asupra imobilului – Fie că este vorba despre un contract de vânzare-cumpărare, de un contract de donație, de o sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, de un titlu de proprietate sau de un certificat de moștenitor, obținut în urma succesiunii la notar și intabulat în cartea funciară.

2. Certificat fiscal – Acest act este eliberat de Administrația Financiară unde se plătește impozitul anual pe imobilul în cauză. Certificatul atestă faptul că proprietarul nu are datorii către Stat. Dacă există mai mulți coproprietari, autoritățile emit certificat fiscal pentru fiecare dintre aceștia.

3. Documentație cadastrală (cadastru și intabulare) – Aceasta poate fi întocmită doar de către un expert cadastral autorizat. În medie, documentația cadastrală costă 400 de lei pentru un apartament cu 2 camere, sumă la care se adaugă o taxă în valoare de 120 de lei care se plătește către Oficiul Cadastral și de Publicitate Imobiliară (OCPI) de la nivel local. Termenul de eliberare este de 18 zile lucrătoare. Costurile cresc la 450 de lei, plus 120 taxă OCPI, în cazul apartamentelor cu 3 camere și 500 de lei, plus taxă OCPI, în cazul apartamentelor cu 4 camere.

4. Extras de carte funciară – Acest act poate fi obținut prin intermediul biroului notarial. Tariful pentru eliberarea extrasului de carte funciară este de 40 de lei în regim normal (cel puțin 2 zile) și de 200 de lei în regim de urgență (1 zi). Atenție! Extrasul de carte funciară este valabil pe o perioadă de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării.

5. Certificat de performanță energetică – Acest certificat este eliberat doar de către un auditor energetic atestat.Prețul pentru eliberarea certificatului de performanță energetică este, în medie, de 130 de lei pentru o garsonieră, 150 de lei pentru un apartament cu 2 camere, 160 de lei pentru un apartament cu 3 camere și 170 de lei pentru un apartament cu 4 camere. În cazul caselor, prețul este negociat, de cele mai multe ori, în funcție de suprafața și complexitatea proprietății.

7. Adeverință eliberată de asociația de proprietari/locatari (doar în cazul apartamentelor) – Această adeverință atestă faptul că proprietarul nu are datorii față de asociația de proprietari/locatari, cum ar fi întârzieri la plata întreținerii, datorii pentru cheltuielile comune, etc, conform imobiliare.ro.

Ce taxe trebuie să plătești

Cumpărătorul este cel care plătește onorariul perceput de biroul notarial unde se semnează contractul de vânzare-cumpărare. Acesta este calculat în funcție de valoarea locuinței și poate varia între 150 de lei, în cazul locuințelor cu o valoare de până la 15.000 de lei, și 5.080 de lei + 0,44% pentru imobile cu o valoare de peste 600.001 de lei.