Expert de la Moscova: Europa va depinde de motorina din India și China, provenită, de fapt, din rafinarea petrolului rusesc

Publicat: 21 01. 2023, 12:39
Actualizat: 21 01. 2023, 12:39
Moscova: Europa va depinde de motorina din India și China / Sursa FOTO: pxhere.com

Uniunea Europeană nu va scăpa de dependența energetică de Rusia prin impunerea embargoului asupra produselor petroliere rusești. Din contră, această dependență se va aprofunda și mai mult!

Cel puțin asta arată analiza unui expert la think-tank-ul economic InfoTEK. Valery Andrianov este și profesor la Universitatea de Finanțe din Moscova.

Ce rol major poate juca SUA

Europa se așteaptă să înlocuiască livrările de produse petroliere rusești, în mare parte motorină, cu livrări din China și India, arată Andrianov. De asemenea, și Statele Unite ale Americii, plus țările din Orientul Mijlociu pot extinde livrările de produse petroliere către UE.

Totuși, expertul rus insistă că „această dependență rămâne – cea mai mare parte a aprovizionării cu motorină din India și China va fi asigurată din rafinarea petrolului rusesc”. „În al doilea rând, întrebarea apare pe fondul relațiilor complexe dintre lumea occidentală și China, oare Europa își adâncește dependența de factori geopolitici imprevizibili?”, scrie Andrianov în rubrica sa postată de InfoTEK.

„Se pare că, în loc să dobândească independența energetică autentică, Europa devine din ce în ce mai încurcată în rețele politice, poziționându-se în cele din urmă în dependență de centrele externe de luare a deciziilor politice” – Valery Andrianov

Cine cumpără petrolul rusesc

Cea mai mare parte a exportului de combustibil rusesc a avut preponderent cerere pe piețele occidentale, susține Andrianov.

Potrivit datelor Argus, într-adevăr, țările occidentale au cumpărat 89,5% din toate produsele petroliere exportate de Rusia, în timp ce doar 10,5% dintre acestea au fost livrate în Est.

Logistica produselor petroliere rusești necesită o schimbare drastică. Cu toate acestea, deși suntem capabili să redirecționăm aprovizionarea cu petrol către piețele țărilor din Asia-Pacific, acest lucru nu va fi așa cu produsele petroliere în toată măsura. China și India sunt exportatori neți de benzina, combustibilul pentru avioane și motorina în sine”, precizează expertul de la Moscova.

Andrianov menționează că probleme pot apărea după intrarea în vigoare a embargoului UE privind exporturile de produse rusești cu cea mai mare marjă – benzină și motorină. Acest embargou poate duce inclusiv la contracția rafinării petrolului în Rusia. Soluția pentru Kremlin o reprezintă dezvoltarea pieței interne, adaugă expertul.