Românii stau la cozi ca să își facă pașaport, cererile au crescut cu peste 400%. Cum poți să îți faci mai repede pașaport și ce acte sunt necesare

Românii stau la cozi ca să își facă pașaport, cererile au crescut cu peste 400%. Cum poți să îți faci mai repede pașaport și ce acte sunt necesare
Sursa foto: Mediafax Foto - caracter ilustrativ
Publicat: 09/03/2022, 16:42

În contextul în care evoluția războiului din Ucraina și temerile legate de recrutare au dus la creșteri semnificative ale numărului solicitări de pașapoarte, autoritățile au dispus prelungirea programului de funcționare și relocarea acestora către județe mai puțin aglomerate.

Ministerul Afacerilor Interne a anuțat, miercuri, că, încă de la primele semnale de creștere a volumului solicitărilor de pașapoarte – pe fondul îngrijorărilor populației privind o eventuală mobilizare din cauza conflictului armat din Ucraina – ministrul Lucian Bode a dispus măsuri pentru evitarea supraaglomerării la sediile serviciilor publice comunitare, printre care și  dispunerea prelungirii programului de lucru cu publicul, precum și suplimentarea, până la capacitatea maximă, a stațiilor de preluare a cererilor, utilizate la nivelul structurilor teritoriale de pașapoarte.

Potrivit statisticilor MAI, numărului de programări on-line, înregistrat în perioada 1 – 8 martie a fost cu peste 120% mai mare decât în aceeași perioadă a lunii februarie și cu peste 320% față de același interval din luna martie a anului trecut.

Volumul de cereri a avut o creștere cu peste 190% față de primele zile din februarie și cu aproape 420% față de aceeași perioadă de anul trecut.

Se lucrează și în weekend

Astfel, au precizat reprezentanții MAI, deși termenul legal de eliberare a pașapoartelor simple electronice este de 15 zile lucrătoare, documentul se eliberează în două zile lucrătoare.

În plus, în vederea reducerii timpului de răspuns, împreună cu instituțiile prefectului, se va lua măsura desfășurării activității de lucru cu publicul și în weekend.

Potrivit MAI, în prezent, în vederea personalizării pașapoartelor simple electronice, programul de lucru al Centrului Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice este de la ora 06:00 la ora 22:00, inclusiv în weekend.

De asemnea, pentru a asigura eliberarea pașapoartelor într-un termen cât mai scurt, a fost dispusă măsura relocării, în vederea soluționării, a unei categorii de solicitări de la structurile de pașapoarte încărcate la cele cu un aflux mai mic. Astfel, între 3 și 9 martie, au fost relocate 3.713 cereri de la SPCP al municipiului București, Constanța, Iași și Suceava către SPCP Argeș, Buzău, Bistrița-Năsăud, Călărași, Caraș-Severin, Covasna, Gorj, Harghita, Ialomița, Olt, Mehedinți, Mureș, Teleorman și Vrancea. În 20 de județe, unde s-a înregistrat un număr semnificativ de cereri a fost prelungit programul de lucru cu publicul cu cel puțin două ore.

În data de 8 martie, termenul mediu, la nivel național, de eliberare a pașaportului simplu electronic a fost de două zile lucrătoare. Totuși la unele județe precum Cluj, Constanța, Timiș, Vaslui, termenul a fost de circa trei zile lucrătoare din momentul înregistrării cererilor și până la intrarea pașapoartelor simple electronice în gestiunea structurilor de pașapoarte.

Potrivit MAI, în 8 martie au fost făcute 48.593 de programări, pentru un număr de 85.197 de persoane, iar în data de 9 martie, până la orele 12:00, au fost efectuate 14.370 de programări pentru un număr de 25.259 de persoane, care urmează că se prezinte la ghișeu în următoarele de 90 de zile.

Reprezentanții MAI reamintesc posibilitatea ca cetățenii să se înscrie pe platforma de programare online și în alte județe care au locuri disponibile pentru intervalul dorit.

Direcția Generală de Pașapoarte a delegat 20 de polițiști pentru sprijinirea activității Serviciul Public Comunitar de Pașapoarte din municipiul București și au fost trimiși, zilnic, specialiști din cadrul Biroului Coordonare Metodologică și Serviciul Control pentru sprijinirea activității și fluidizarea afluxului de cetățeni pentru sediul Serviciul Public Comunitar de Pașapoarte București și Ilfov din Mall Park Lake, a anunțat MAI.

Ce taxe trebuie plătite

Cetățenii români care sunt domiciliați în țară pot opta pentru două tipuri de pașaport: pașaport simplu electronic sau pașaport temporar, arată datele de pe pagina web a Direcției Generale de Pașapoarte, respectiv:

  • Pașaport Simplu Electronic
  • Pașaport Simplu Temporar
  • Pașaport Simplu Electronic/Simplu Temporar cu menționarea statului de domiciliu

Actele necesare pentru eliberarea pașaportului

Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru persoanele majore cu domiciliul în România sunt:

  • Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior, dacă acesta există.

Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru minorii sub 14 ani cu domiciliul în România sunt:

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului.
  • Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
  • Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.

Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru minorii peste 14 ani cu domiciliul în România sunt:

  • Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea este formulată cu acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului.
  • Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte.
  • Actul de deces al celuilalt părinte, în original.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal.

Prezența minorului este obligatorie la depunerea actelor. Documentele se depun personal de către minor, prezenţa acestuia la ghişeu fiind obligatorie. La depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facială (sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă).

Taxa care trebuie plătită pentru eliberarea pașaportului

În ţară, contravaloarea paşaportului este următoarea:

Pentru paşaportul simplu electronic:

  • 258 lei – pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani.
  • 234 lei – pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani.

Pentru pasaportul simplu temporar:

  • 96 lei – indiferent de vârstă.

Plata se poate face la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank sau online, exclusiv prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro.

Madalina Prundea
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul Zilei de Transilvania”, la finalul anului citeste mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase