A vrut să se „pensioneze” la 27 de ani, dar a întâmpinat o problemă mai puțin obișnuită. „Totul s-a prăbușit în acel moment”

Publicat: 02 05. 2015, 16:15
Actualizat: 04 08. 2015, 20:31

Californianul Jon Carder a pus bazele primei sale companii, BabysHeaven, pe vremea când era student în anul al doilea. Prin intermediul acesteia, el vindea online produse pentru nou-născuți și la câteva luni de la deschiderea business-ului, Carder a decis să renunțe la facultate și să se concentreze doar asupra companiei. La vârsta de 22 de ani, acesta a vândut-o și a înființat o nouă firmă, Client Shop, menită să-i ajute pe oameni să obțină un credit imobiliar cu dobânzi cât mai avantajoase.

„Am reușit să mă folosesc de experiența dobândită cu compania de produse pentru copii pentru a dezvolta Client Shop cu doi parteneri de business și în primul an, am câștigat câteva milioane de dolari”, a declarat Jon Carder pentru Business Insider.

„Când mi-am cumpărat o camionetă și am mers cu ea la casa alor mei, mama a crezut că am început să vând droguri. Nu știa că pe internet poți face mulți bani”, a povestit antreprenorul.

Patru ani mai târziu, mama sa l-a văzut pe Carder pe coperta revistei „Fortune Small Business” și a fost foarte mândră de el. Client Shop s-a dezvoltat rapid în cei patru ani de activitate. Compania a avut peste 100 de angajați și a câștigat titlul de cea mai dinamică firmă din San Diego (2005).

În martie 2006, compania a ajuns să aibă venituri de 8,4 milioane dolari și Jon a decis să o vândă. „La câteva luni distanță, a venit criza refinanțărilor și valoarea companiei a scăzut dramatic”, și-a amintit Jon Carder. „Nu pot să spun câți bani am primit pentru companie, dar aveam suficienți încât să străbat lumea în lung și în lat, să fac surf și să nu mai lucrez o zi în viața mea. Exact asta am decis să fac”.

Tânărul american a declarat că a urmat calea antreprenoriatului dintr-un singur motiv: acela de a face bani. După ce și-a îndeplinit scopul, a simțit că nu mai are altceva de făcut.

„Părinții mei nu au avut mulți bani”, a declarat Carder. „De fapt, când am început prima afacere pe internet, foloseam computerul unui amic, deoarece eu nu aveam așa ceva. După ce m-am îmbogățit, m-am gândit să mă retrag, să duc o viață bună”.

În 2006, americanul a invitat zece prieteni într-o călătorie pentru surf în Indonezia. „Ne-am simțit extraordinar. Am învățat că banii pot cumpăra fericirea, dar este una limitată”. După excursia de două săptămâni, prietenii lui Carder au fost nevoiți să revină la locurile lor de muncă. „Planul meu de a călători tot timpul s-a năruit”, a povestit tânărul.

La câteva zile după plecarea prietenilor săi și în pofida faptului că se afla pe o insulă de vis din Timor, Carder s-a simțit extrem de plictisit. „Viața de antreprenor era mult mai palpitantă decât acea distracție de moment, eram mult mai fericit când schimbam viețile oamenilor”, a povestit Carder.

Bărbatul a decis apoi să redevină antreprenor și după trei săptămâni de la „pensionare”, a cumpărat domeniul web MojoPages.com, un spațiu virtual pentru cei care caută cele mai bune servicii locale – de la doctori până la instalatori. „Nu știam că Yelp dezvoltase înaintea mea un asemenea business”, a spus antreprenorul.

Din păcate pentru american, în ziua lansării MojoPages.com, Yelp a strâns o finanțare de 10 milioane de dolari. „Nu am fi reușit să-i ajungem niciodată din urmă, așa că am renunțat la afacere”, a povestit Carder.

Carder a decis atunci să profite de o altă industrie, cea a instrumentelor de fidelizare din restaurante și alte localuri. În 2010, Carder a lansat Mogl, o aplicație care le permite consumatorilor să primească diverse recompense – cum ar fi reducerile la biletele de avion – un sistem folosit de mii de restaurante, fără grija cupoanelor sau a cardurile de fidelitate.

„După 16 ani de încercări, s-ar putea să am, în sfârșit, un impact asupra pieței”, a declarat antreprenorul. „Eram pe punctul de a rata una din cele mai mari oportunități și am reușit să găsesc sensul celor mai bune lucruri din viață”.