ANAF vrea să cumpere două mașini electrice prin Rabla Plus. Specificațiile foarte precise par copiate din fișa tehnică pentru Renault Zoe

Publicat: 13 09. 2021, 15:34
Actualizat: 14 09. 2021, 10:54
Bugetul alocat pentru programele Rabla Plus și Rabla Clasic a fost suplimentat / Sursa foto: Shutterstock

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a anunțat intenția de a cumpăra două mașini electrice, pentru reînnoirea parcului auto, prin programul Rabla Plus. Anunțul publicat în sistemul de licitații SEAP include un caietul de sarcini ce pare copiat din configurator – ceea ce conduce către scenariul unei licitații cu dedicație, potrivit Pro Motor.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a anunțat, de la începutul lunii august, intenția de participare la o licitație publică pentru achiziționare a două autoturisme electrice și a unei stații de încărcare.

Peste 310.000 de lei puși la bătaie

Astfel, pentru Contractul de achiziție prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2020-2024, cumulat cu Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024, precum și achiziționarea și montarea unei stații electrice pentru reîncărcarea acestora, pentru parcul auto al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală – aparat propriu, ANAF estima o valoare a contractului de 310.945,38 de lei (aproape 63.000 de euro).

Este lăudabil că ANAF dorește înlocuirea parcului auto învechit cu mașini electrice moderne, ce este mai puțin în regulă este că licitația pare să aibă din start un câștigător, pentru că, într-adevăr, caietul de sarcini pare copiat din configuratorul Renault, scrie Pro Motor.

Potrivit sursei citate, specificațiile extrem de precise din caietul de sarcini reprezintă o practică obișnuită pentru instituțiile din România, folosită atunci când vrei să maschezi o atribuire directă printr-o licitație într-o aparență de respectare a legii.

După ce au analizând caietul de sarcini, Pro Motor a tras concluzia că aceste caracteristici tehnice și lista de dotări conduc la concluzia că mașinile care se doresc a fi cumpărate sunt Renault ZOE. Anunțul este extrem de transparent, cei de la ANAF copiind practic în caietul de sarcini fișa tehnică a lui Renault ZOE în versiunea Z.E. 50 – R135.

Sursa foto: Pro Motor

Spre exemplu, scrie Pro Motor, masa la gol a mașinii din caietul de sarcini trebuie să fie „minim 1.495 – maxim 1.515” kilograme. Ajută enorm faptul că Renault ZOE are fix 1.502 kilograme. Alte trei modele care ar fi putut fi admise la licitație pe baza criteriilor generale (caracteristici tehnice, prețuri, etc) ar fi fost Opel Corsa-e, DS3 Crossback e-Tense și Peugeot e-208 dar masele acestora sunt de 1.530 kg, 1.525 kg și 1.455 kg. De altfel, criteriul masă este extrem de important în caietul de sarcini, având în vedere că sunt extrem de puține mașini electrice atât de ușoare pe piață, în special în combinație cu o baterie de peste 50 kWh, așa cum se cere.

Dotări foarte exacte

În plus, pe lângă specificațiile copiate din fișa tehnică a lui Renault ZOE, și lista de dotări este extrem de specifică. Potrivit caietului de sarcini, mașinile trebuie să dispună de volan încălzit îmbrăcat în piele, scaune față încălzite, sistem de navigație cu ecran de „cel puțin 7 inchi”, toate bifate cu succes de Renault ZOE în echiparea Z.E. 50 – R135 Intens, care are un preț de 33.620 de euro.

Prețul de achiziție, prin Rabla Plus, este de aproximativ 23.500 de euro pentru o mașină, astfel că rămân suficienți bani pentru cumpărarea unei stații electrice de încărcare potrivit caietului de sarcini – 2×22 kW în curent alternativ.

Ofertanții au avut termen până pe 10 septembrie să depună ofertele, iar procedura este încă în derulare, nu a fost atribuit contractul.

Conform datelor de pe SEAP, singurul ofertant a cărei declarație de participare a fost afișată până la ora publicării, luni, 13 septembrie, (ora 12:59) este a operatorului economic Renault Commercial Roumanie.