Angajații TAROM lucrează, de mâine, 4 zile pe săptămână și vor avea salariul redus

Publicat: 30 06. 2021, 12:43
Actualizat: 30 06. 2021, 13:06
Sursă Foto: Shutterstock

Toți salariații TAROM, indiferent de tipul contractelor de muncă, vor lucra, începând de joi, 1 iulie, timp de patru zile pe săptămână, iar salariul le va fi redus corespunzător, conform deciziei directoului general al companiei.

Măsura se aplică, conform deciziei conducerii, până la sfârșitul anului sau până la remedierea situației care a cauzat reducerea activității companiei.

Măsura înseamnă reducerea salariilor cu 20%, potrivit unor surse din cadrul operatorului aerian naţional, ciate de Economedia.

Pierderile TAROM în anul pandemic 2020

Conform documentelor oficiale, Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM-S.A înregistra, la 31 decembrie 2020, un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 431.304,94 mii lei, plăți restante în valoare de 120.382,72 mii lei și o pierdere contabilă din anii precedenți în valoare de 3.189.409 mii lei.

Conform notei de fundamentare a proiectul privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2021, numărul de personal programat la finele anului 2021 de 1.141 salariați, scade cu 393 salariați față de cel aprobat în anul 2020 și cu 410 față de numărul de personal existent la data de 31 decembrie 2020.

Cheltuielile de natură salarială au fost estimate în anul 2021 în scădere cu 0,61% față de cele aprobate în anul 2020 și în creștere cu 5,31% față de cele realizate la data de 31 decembrie.

Conform bugetului pe 2021 aprobat, cheltuielile de natură salarială se ridică la 199.819,81 de mii de lei, din care 24.267,60 de mii de lei, pentru plăți compensatorii aferente disponibilizărilor de personal.

În proiect se arăta că această creșterea se datorează faptului că aceste cheltuieli conțin și o componentă variabilă care se aplică personalului navigant (piloți și însoțitori de bord), componentă variabilă care se aplică în funcție de orele de zbor iar acestea sunt estimate în anul 2021 la un nivel mai mare față de cele realizate în  anul 2020.

De asemenea, arătau responsabilii TAROM, în anul 2020 aceste cheltuieli au fost afectate negativ, urmarea măsurilor luate privind aplicarea programului de șomaj tehnic, prin suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 1.000 de angajați (prin rotație) începând cu luna aprilie 2020, și de reducerea temporară a activităţii companiei, prin reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu diminuarea corespunzătoare a salariului pentru personalul rămas în activitate.

„În anul 2021 se estimează o creștere a activității, prin creșterea numărului de curse care implică și creșterea activității pentru personalul direct productiv și pentru personalul aferent operațiunilor suport. Urmarea acestui lucru, măsurile privind șomajul tehnic și reducerea programului de lucru vor fi aplicate unui număr mai mic de angajați”, se arăta în proiectul ordinului pentru aprobarea bugetului TAROM.

La elaborarea proiectului de buget, în mai, oficialii estimau creşteri ale indicatorilor fizici faţă de programul operat în anul 2020, astfel:

  • numărul de curse regulate și charter crește cu  59,04%;
  • numărul de ore zbor crește cu 73,86%;
  • numărul de pasageri crește cu  93,16%.

„Ţinând cont că activitatea companiei este afectată și în anul 2021 de restricțiile impuse de pandemia COVID-19, România aflându-se încă sub incidența stării de alertă care are efect direct asupra activităţii operaţionale şi asupra rezultatelor financiare prin reducerea zborurilor către şi dinspre regiunile din toată lumea şi în special din Europa, se  impune și în anul 2021 necesitatea continuării programului de șomaj tehnic prin suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 300 de angajați/luna (prin rotație pentru 6 luni din anul 2021 până în luna iulie, când are loc restructurarea personalului), în condițiile prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii – republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a reducerii temporare a activităţii companiei. Reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile lucrătoare pentru personal va conduce la reducerea cheltuielilor cu personalul dar şi adoptarea altor măsuri echilibrate de natură a asigura sustenabilitatea afacerii”, se arăta în expunerea de motive.

Compania așteaptă aprobarea Comisiei Europene pentru un ajutor în devedere redresării. În urma evaluărilor făcute de companie împreună cu consultantul său, valoarea ajutorului de restructurare va fi în cuantum de pana la 748 mil lei (aproximativ 154,1 mil EUR) la care se va adăuga și  suma acordată sub forma ajutorului de salvare, respectiv 175,63 mil lei (aprox. 36,7 mil EUR) care a fost acordată și utilizată de companie în perioada aprilie – august 2020, astfel că valoarea totală a ajutorului de restructurare va fi de până la 923,63 mil lei (aprox. 190,8 mil EUR).