„Bechtelul din subteran”, luat din nou la puricat. Contractul cu Alstom, greu de reziliat

„Bechtelul din subteran, luat din nou la puricat. Contractul cu Alstom, greu de reziliat
Publicat: 23/04/2012, 19:21
Actualizat: 23/04/2012, 19:32

„S-a început jaful Metrorex, fiind obligați efectiv la plataoricărei facturi valorice emise de prestatorul Alstom SA șinejustificate temeinic, încălcându-se astfel interesul public șisocial al acestui contract”, considera Ghica, referindu-se la unact adițional din vara lui 2006. Documentul respectiv prevede că,începând cu al treilea an al derulării contractului, prețul seactualizează și se revizuiește „în concordanță cu modificărileindicatorilor INS raportați la structura de costuri a SC AlstomTransport SA” și, totodată, ține cont de noua structură de parc devagoane utilizate pentru circulație.

Udriște a susținut însă, într-un raport întocmit la începutullunii februarie, că prin acest act adițional compania de stat aeconomisit 136 milioane de lei pe parcursul a cinci ani de derularea contractului.

Mai sunt nouă ani de contract

Contractul a intrat în vigoare în 2004 și va expira abia în2019. Inițial, statul român era cel care se angajase că va plăti,de la buget, contravaloarea serviciilor prestate de AlstomTransport România SA. Acest lucru nu s-a mai întâmplat însă înultimii ani. „Guvernul nu s-a ținut de cuvânt și din 2008 nu a maidat bani pentru a plăti aceste servicii. De aceea, suntem în urmăcu jumătate de an la plata facturilor, s-au acumulat arierate, iarMetrorex a ajuns pe lista societăților monitorizate de FondulMonetar Internațional, chiar dacă nu are pierderi și nici datoriila bugetul statului”, a mai spus Udriște. Pentru perioadaaugust-decembrie 2009, Metrorex are datorii către Alstom Transportde peste 100 milioane de lei.

Contractul de întreținere a trenurilor de metrou, semnat în 2003de ministrul de la acea vreme al Transporturilor, Miron Mitrea, cusocietatea franceză Alstom, va fi luat din nou la puricat, deaceastă dată de o firmă specializată, angajată de Metrorex.

„Am organizat o licitație, iar săptămâna aceasta vom semnacontractul cu câștigătorul, firma de consultanță Seneca. Peste douăluni de zile vom avea raportul de audit, în urma căruia vom încercasă revizuim unele clauze”, a declarat pentru Gândul directorulgeneral al Metrorex, Gheorghe Udriște. Auditul se va face din punctde vedere tehnic, juridic și economic.

Contractul semnat în 2003 și validat printr-o hotărâre de Guvernîncredințează Alstom pentru 15 ani mentenanța trenurilor de metrou,pentru un „preț estimat” de 239,75 milioane de euro. Cum contractuleste net favorabil părții franceze, Udriște nici nu speră că vaputea fi reziliat: „Dacă decidem rezilierea, costurile vor fifoarte mari pentru partea română, din penalități. Așa se întâmplăcu orice contract «venit, făcut», cum este și cazul celui cuBechtel”.

Directorul a explicat că tot ce se poate obține este revizuireaunor clauze, așa cum s-a întâmplat și în 2007. „Trebuie însă ca șiei (Alstom – n.red.) să fie de acord cu aceste revizuiri”, acompletat Udriște. Decizia de a lua la puricat contractul a fostluată ca urmare a unor discuții purtate de conducerea Metrorex cuministrul Radu Berceanu și cu sindicatele de la metrou, dar și înurma unei solicitări în acest sens a Curții de Conturi.

Contactat de Gândul, directorulgeneral al Alstom Transport România SA, Gabriel Stanciu, a refuzatsă facă orice comentariu oficial legat de încercarea Metrorex de arevizui clauzele contractuale.

Întreținerea trenurilor cu propriii salariați, mult maiieftină

Potrivit declarațiilor președintelui Uniunii Sindicatelor LibereMetrou (USLM), Ion Rădoi, atunci când întreținerea și reparareatrenurilor erau asigurate de angajații Metrorex, operațiunea nucosta mai mult de zece milioane de euro pe an. Aceasta încondițiile în care, la acea vreme, numărul trenurilor vechi eramult mai mare decât în prezent. Făcând un calcul simplu, rezultăcă, după ce activitatea a fost preluată de francezi, costurile auajuns la aproape 16 milioane de euro pe an.

În afară de sindicaliști, care au criticat modul în care a fostîntocmit contractul încă de la semnarea lui, și unii membri înconducerea Metrorex și-au exprimat dezacordul față de situațiacreată. La începutul anului, Tudorel Ghica, la acea vreme membru înConsiliul de Administrație al Metrorex, a trimis o adresă cătreconducerea societății prin care-și exprima nemulțumirea față desumele în continuă creștere care trebuie plătite către AlstomTransport.

Citește mai departe în pagina următoare

Planul lui Victor Orban în România funcţionează! Adevărul despre locul în care Ungaria investeşte milioane...
BOMBĂ: Pepe și-a asumat prima relație după divorț! Avem dovada: sărut și...
FOTO. Maria Constantin și-a pus silicoane noi și își etalează bustul peste tot! Cât de...
„Scutul” natural împotriva ţânţarilor. Top 11 plante care alungă ţânţarii din casă
Boala incurabilă de care suferă Mircea Badea. A fost la toți doctorii. Ce spune Carmen...
Simona Halep a radiat de fericire la petrecerea de logodnă! Cum a fost surprinsă alături...
Detalii ŞOCANTE despre asasinatul din Arad! Care sunt legăturile amantei lui Crișan cu lumea interlopă
Healthcare Trends VIDEO. Cum alegem cea mai bună albire dentară? Despre carii, măsele de minte...
BANCUL ZILEI – Necuratul își caută soție cuminte, frumoasă, deșteaptă
Simptomele care indică o infecție cu varianta Delta a virusului SARS-CoV-2. Avertisment pentru tineri
Medicii au rămas șocați! Ce și-a introdus o femeie în organul genital întrece orice imaginație
Noi tensiuni între MARILE PUTERI! Incidentul aerian dintre SUA și RUSIA care dă FIORI alianței...
Vine URGIA. Alertă de cod roşu în Ilfov, Prahova şi Dâmboviţa. Capitala, sub cod portocaliu
ATENȚIE! Dacă faci cumpărături din afară, trebuie să știi asta: se întâmplă de la 1...
Top 10 cele mai vizionate videoclipuri de pe YouTube din toate timpurile
Se spală de Rusalii 2021? Ce spun preoții. Este sărbătoare mare în calendarul ortodox
Sfârşitul pentru Florin Cîţu! Pică Guvernul! Cine va fi noul premier al României
VIDEO. Șocul momentului. Explozie uriașă, sunt 16 răniți
S-a prăbuşit City Insurance, cea mai mare companie de RCA! Tot managementul este suspendat, Fondul...
Cine este inventatorul de 27 de ani din România care schimbă lumea cu invenţia lui....