Câți bani au dat românii pe smarthone-uri în ultimele trei luni

Publicat: 16 11. 2012, 12:19
Actualizat: 04 09. 2014, 06:35

Vânzările de bunuri de folosință îndelungată s-au redus în trimestrul al treilea cu 1,3% la 337 milioane de euro, electrocasnicele mari și mici înregistrând printre cele mai mari scăderi, de 9,9% și respectiv 7%, în timp ce piața de telefoane mobile și smartphone-uri a avansat cu 12,3%,potrivit GfK.

Rezultatele piețelor monitorizate de GfK prin indicele TEMAX România au fost mixte, astfel că în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut vânzările au fost mai bune pentru sectoarele telecom, imprimante și multifuncționale și electronice, în timp ce piața de IT a fost relativ stabilă, iar sectorul foto a înregistrat o scădere rapidă față de ratele de creștere din prima parte a anului.

În trimestrul al treilea, vânzările de telefoane mobile și smartphone-uri au totalizat 53 milioane de euro, respectiv peste 15% din totalul pieței de bunuri de folosință îndelungată.

„Datorită portofoliului variat de produse, segmentul de telefoane smartphone a reușit să determine o creștere a valorii pieței de telecom. Deși piața este dominată de telefoanele ce încorporează sistemul de operare Android, s-a constat o creștere și pentru cele cu Windows Phone. Telefoanele de tipul mobilephones rămân dominante în ceea ce privește volumul pe piața totală de telecom și în trimestrul al treilea al anului 2012”, se menționează într-un comunicat al GfK.

Piața de imprimante și multifuncționale rămâne stabilă în jurul valorii de 7 milioane de euro și în cel de-al treilea trimestru al anului 2012, înregistrând o creștere de 5,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior.

Sectorul electronicelor a înregistrat un trimestru bun din punct de vedere al vânzărilor, care au crescut cu 3,5%, la 60 milioane de euro, din care 50 milioane de euro au venit doar din vânzările de televizoare plate.

„Performanța stabilă a întregului sector poate fi atribuită evoluțiilor pozitive de pe piața televizoarelor plate. Acest lucru arată că pentru restul electronicelor, vânzările sunt încă slabe și în scădere. Dacă piața de electronice va continua pe același trend și în T4 2012, atunci televizoarele vor fi încă o dată cele care vor salva situația; poate cu o revenire timidă a segmentului de audio”, se spune în comunicat.

Piața de IT a rămas pe un trend descrescător față de aceeași perioadă a anului trecut, înregistrând o valoare de 96 milioane de euro, cu 1,1% sub cea din trimestrul trei din 2011.

Evoluția bună a vânzărilor din categoria foto care a început încă din prima parte a anului, poziționând acest sector pe un drum ascendent, s-a terminat brusc în al treilea trimestru. Astfel, vânzările de camere foto digitale și rame foto digitale au scăzut cu 2%, menținând valoarea totală a pieței la 12 milioane de euro, la fel ca în trimestrul al doilea din acest an.

Categoria electrocasnicelor mici a avut în 2012 un al treilea trimestru dificil, cu vânzări totale în scădere cu 7% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la un total de 25 milioane de euro. Vânzările au fost afectate negativ de performanța multor grupe de produse, dar mai ales de cele cu scădere de două cifre cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, storcătoarele de fructe și legume și uscătoarele de păr. În cazul aparatelor pentru prepararea alimentelor, toate segmentele au contribuit la declinul sectorului.

Sectorul electrocasnicelor mari a scăzut cel mai mult, cu 9,9% în valoare, înregistrând 84 milioane de euro. Chiar dacă septembrie 2012 a scăzut doar ușor față de anul trecut, vânzările slabe din iulie 2012 și august 2012 de pe majoritatea piețelor de electrocasnice mari au influențat foarte mult performanța acestui trimestru.

Similar cu celelalte evoluții trimestriale, și în trimestrul trei piețele de aragazuri, frigidere și mașini de spălat rufe trec prin vremuri dificile, înregistrând rate de scădere de două cifre. Declinul acestor piețe mari (-12% în medie), este cauzat în mare parte de scăderi importante în cererea consumatorilor (unități vândute), prețul mediu diminuându-se cu nu mai mult de 5% în acest trimestru față de aceeași perioadă din 2011. Piețele mai mici, cuptoare, plite și uscătoare de rufe, și-au continuat evoluția pozitivă, în timp ce piața de mașini de spălat vase stagnează. În concluzie, piața electrocasnicelor mari de sine stătătoare pierde teren, în timp ce segmentul incorporabilelor a crescut cu aproximativ 6% în valoare, reprezentând 11% din valoarea pieței de electrocasnice mari.

GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 390.000 de puncte de vânzare la nivel mondial.