Câți bani fac retailerii din România după reducerea TVA la alimente. În ultimii 5 ani, am cheltuit o sumă uriașă pe mâncare

Publicat: 27 05. 2015, 19:03

Marii câștigători ai reducerii TVA la alimente de la 1 iunie, de la 24% la 9% vor fi retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, estimat la 15-20%, potrivit unei analize KeysFin. 

„Estimarea ia în calcul efectul reducerii TVA, în sensul creșterii profitului jucătorilor din domeniu, creșterea consumului și planurile de extindere ale retailerilor la nivel național, prezentate și asumate de aceștia. Calculul este unul relativ, condiționat de evoluția economică generală, de dinamica cursului valutar și a costurilor utilităților”, explică experții de la KeysFin.

Analiștii preconizează că după scăderea TVA va urma o scădere de prețuri pe termen scurt, iar pe termen mediu și lung prețurile vor crește.
 
„Artificiile cu prețuri le-am văzut și în cazul reducerii TVA la pâine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimăm că același fenomen se va produce și pe 1 iunie. Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scădere de prețuri conjucturală, urmată, pe termen mediu și lung de o scumpire sensibilă, graduală, argumentată de motive de ordin operațional (creșteri de prețuri la utilități, carburanți etc.)”, afirmă analiștii KeysFin.

Potrivit KeysFin, vestea bună este că semnalul dat de reducerea TVA va avea consecințe pozitive în stimularea consumului, principalul motor al economiei.

„Prețurile reprezintă un important factor psihologic care influențează comportamentul de consum. Impulsul dat de reducerea TVA va dinamiza ofertele, promoțiile, va accentua concurența în sensul că va diminua fenomenul de aliniere a prețurilor, îi va stimula pe români să cumpere mai mult”, spun analiștii.

Românii au dat pe mâncare peste 27,8 miliarde lei în 2013, echivalentul a 6,3 miliarde euro. În cinci ani, au cheltuit pe mâncare 30 miliarde de euro

Estimările KeysFin pornesc de la evoluția financiară a marilor retaileri, din perioada 2009-2014. Potrivit datelor oficiale, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Mega Image, Metro și Selgros, principalii jucători din piață, au rezistat bine pe timpul crizei, reușind chiar să își extindă afacerile în tot acest interval.

În total, din 2009 până în 2014 – an pentru care există doar date parțiale deocamdată – cifra de afaceri a celor opt lanțuri menționate a fost de peste 133 miliarde de lei, adică peste 30 de miliarde de euro. 

Cifra de afaceri totală a celor opt retaileri a crescut de la 21,42 miliarde lei în 2009 la 27,8 miliarde lei în 2013, iar datele parțiale din 2014 arată că acest nivel a fost depășit.

Cel mai important avans l-a marcat compania Kaufland, a cărei afaceri au crescut de la 3,69 miliarde lei în 2009 la 7,26 miliarde lei în 2013. Iar anul trecut a fost, potrivit datelor parțiale, cel mai bun din ultimii 6 ani.

„Datele financiare demonstrează că business-ul marilor retaileri a crescut susținut în anii de criză, în ciuda provocărilor financiare. Statisticile vin să confirme faptul că, în anii crizei, românii și-au redus mare parte din cheltuieli, mai puțin cele alimentare”, afirmă analiștii de la KeysFin.

Potrivit datelor Institututului Național de Statistică, mai mult de 40% din veniturile românilor se duc pe mâncare.

Cea mai profitabilă companie s-a dovedit în acești ani Kaufland România SCS. De la un câștig net de 78 milioane de lei înregistrat în 2009, compania a ajuns la 331 de milioane de lei în 2013 și 249 milioane lei (rezultat parțial) în 2014.

În topul câștigurilor însumate pe toată perioada 2009-2013 și 2014 parțial, Kaufland conduce cu 31,3 miliarde lei. Urmează Metro, cu 25,73 miliarde lei, fără date din 2014, Carrefour cu 22,89 miliarde lei, Selgros cu 17,53 miliarde lei, Lidl cu 10,49 miliarde lei, Auchan cu 10,29 miliarde lei, Mega Image cu 8,12 miliarde lei și Cora cu 8,07 miliarde lei, cu observația că in cazul Lidl datele financiare pe anii 2012-2013 sunt doar cele estimate, iar pentru 2014 nu există niciun fel de cifră comunicată public în cazul Metro, arată studiul menționat.